Maximalt en minut.

Så länge får den som kör bil låta bilmotorn gå på tomgång i Stockholms stad.

En sen vardagseftermiddag ställde sig Mitt i på ett par trottoarer på Brommaplan samt en trottoar i närheten av upphämtningsplats vid en skola för att ta reda på hur laglydiga bilisterna egentligen är.

Under en knapp halvtimme, närmare bestämt 28 minuter, noterade tidningen fyra fordon bland totalt ett 40-tal fordon vid tre undersökta trottoarer som överskred maximal tid för tomgångskörning.

'Värsta' syndaren stod med motorn på tomgång minst sex minuter.

Inga riktade kontroller

Det är polisen som kontrollerar efterlevnaden av tomgångsregeln.

Tomas Gramén, kommunpolis i Bromma, säger att under de 15 år han har jobbat som polis, varav två år som kommunpolis i Bromma, har han aldrig hört talas om någon riktad kontroll mot tomgångskörning.

– Jag skulle säga att det är slumpen om vi ingriper, om det är någon som alltid står utanför då kanske man möjligtvis skulle prioritera det. Men vi har aldrig haft någon riktad kontroll.

Tomas Gramén tror att bilister har ganska god kunskap om enminutsregeln.

Finns det ett mörkertal?

– Det finns garanterat ett stort antal oupptäckta tillfällen när folk kör för länge på tomgång. Det är dock helt omöjligt att uppskatta hur många. 

Vad tror du att allmänheten tycker om att polisen inte har någon kontroll av den här verksamheten?

– Jag tror att allmänheten föredrar att vi jobbar med aggressiva körsätt eller att vi jobbar mot trafikonykterhet, jag tror att det finns en stor förståelse, att det är mycket smartare.

Rawand Ali, 38 år, Mariehäll: "Jag har själv bidragit till att köra för länge på tomgång, på vintern när jag står och väntar med barnen i bilen för att barnen ska hålla värmen .I veckorna tar jag bilen endast sällan, i stället åker jag tåg eller cyklar. Med tanke på den brottslighet som förekommer i dag tycker jag att polisen gör rätt som prioriterar andra utredningar än att folk följer tomgångsregeln."

Rawand Ali, 38 år, Mariehäll: "Jag har själv bidragit till att köra för länge på tomgång, på vintern när jag står och väntar med barnen i bilen för att barnen ska hålla värmen .I veckorna tar jag bilen endast sällan, i stället åker jag tåg eller cyklar. Med tanke på den brottslighet som förekommer i dag tycker jag att polisen gör rätt som prioriterar andra utredningar än att folk följer tomgångsregeln."

Anders Gustafsson

Har regeln om max en minut tomgångskörning någon effekt, tror du?

– Ja, det har den helt klart. Den har mer effekt under utbildningen, när man tar körkort att man får kunskap och redskap om ett fordons påverkan på miljön. Så det finns absolut en anledning att regeln finns.

Tomgångskörning är ett bötesbrott, böter som kan dömas ut av polis eller domstol. Martin Weyler, rådman vid Solna tingsrätt, konstaterar han under sin domarkarriär aldrig stött på att någon åtalats, än mindre har dömts, för denna trafikförseelse.

– Jag har aldrig under 35 år dömt någon för tomgångskörning, säger Martin Weyler.

"Brist på respekt"

Lars Strömgren (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad:

– Jag har respekt för att polisen inte kan prioritera det här, vi behöver förlita oss till sunda förnuftet hos bilisterna. Det kommer att bli en förbättring i att fler går över till eldrift.

Lars Strömgren tillägger att tomgångskörning är ett problem på det sättet att det både får miljöeffekter och att det är otrevligt och att det skapar en sämre omgivning i staden.

– Det är snarare att man kan se det på som en brist på respekt att man som bilist inte respekterar maxtiden, det påverkar alla runt bilen i mycket större utsträckning än de som sitter i bilen.

Elin Hjelmestam (L), vice ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden, säger via partiets presstjänst att tomgångskörning aldrig är acceptabelt.

"Det är inte acceptabelt att tomgångskörning över en minut fortgår i staden då det bryter mot våra lokala hälsoskyddsföreskrifter. De få som gör fel drabbar alla dem som gör rätt."