I det ruggiga decembervädret samlades tjänstemän, politiker, grannar, båtägare och cyklister. Så klipptes bandet och projekt Pålsundsparken var officiellt färdigt.

– Vi har bevarat båtbryggorna och strandlinjen, fått till en bredare och uppdelad gång- och cykelbana och på så vis minskat olycksrisken. Jag tycker att det blev väldigt bra, säger Gunilla Glantz, trafikdirektör på Stockholms stad.

Vägen hit har varit lång och krokig. Ett första beslut om nya cykelbanor togs 2013. Senare upptäcktes rasrisk vid strandlinjen, den skulle nämligen kunna glida ut i vattnet. Ett nytt förslag på mer omfattande åtgärder togs därför fram.

Pelle Ennerling och Lars Johansson från Heleneborgs båtklubb har varit engagerade i att bevara båtklubbens bryggor och strandlinjen i Pålsundet.

Pelle Ennerling och Lars Johansson från Heleneborgs båtklubb har varit engagerade i att bevara båtklubbens bryggor och strandlinjen i Pålsundet.

Victor Malmcrona

Till domstol

Heleneborgs båtklubb vid Pålsundet blev varse om planerna 2018. De ansökte om bygglov för en ny brygga, men fick reda på att det inte gick att godkänna den – dessutom skulle deras befintliga bryggor behöva rivas.

– Då satte vi igång med att mota Olle i grind, säger hamnkaptenen Pelle Ennerling.

Saken togs till domstol, vilket till slut ledde till att staden återigen fick arbeta om planerna. När det då stod klart att många träd skulle behöva fällas tog nya protester fart.

Först 2023 klubbades det förslag som faktiskt genomfördes. Runt 900 stålrör har borrats ner och dolts under marken för att stabilisera området.

– I stort sett är inte vi eller strandlinjen berörda. Det känns som en seger för demokratin. Sedan kan jag tycka att miljön här blivit mer tillrättalagd och urban, säger Pelle Ennerling.

Här har marken stabiliserats och gång- och cykelbanan breddats.

Här har marken stabiliserats och gång- och cykelbanan breddats.

Victor Malmcrona

Parken delas i två

Ett resultat av förändringen är att cykelbanan går mer rakt genom Pålsundsparken, mellan bänkar och utegym. Oro för krockar har redan lyfts fram.

– Man landade i lösningen efter en helhetsbedömning. På det är viset kunde vi spara fler träd och få till mer bredd. Jag tror att man kommer att lära sig att samsas, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

En som gläds åt den nya uppdelade gång- och cykelbanan är Björn Billung, som tar sig fram genom stan med en handcykel.

– Det här är rätt typ av cykelbana för mig och alla som cyklar med fler än två hjul och tar större svängar. Här var det tidigare riktigt smalt och ofta fullt med folk – nu har det blivit kanonbra, säger han.

Cyklisten Björn Billung uppskattar nya cykelbanan, men hade gärna sätt att man breddade och planade ut cykelbanan längs hela Söder Mälarstrand.

Cyklisten Björn Billung uppskattar nya cykelbanan, men hade gärna sätt att man breddade och planade ut cykelbanan längs hela Söder Mälarstrand.

Victor Malmcrona

Efter elva år – nu ska Pålsundet få ny cykelbana

Lång tid har det tagit, men nu ska Pålsundet hindras från att rasa ut i vattnet. Trots att ingreppen blir mindre än först tänkt så har kritiken inte låtit vänta på sig.

Efter många år, turer och protester ska arbetet vid Pålsundet på Södermalm dra igång. Med hjälp av stålrör som borras ner till berget ska den lummiga strandkanten stärkas upp.

– Det känns fint att arbetet äntligen kommer igång så att vi kan förebygga ras och skred som annars riskerar att skada människor och även den fina miljön vid Pålsundet, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret, i ett mejl.

Vägen från idé till byggstart har varit krokig. Första beslutet om nya cykelbanor i området togs 2013. Så upptäcktes rasrisken. En ny plan lades fram, som förutom nya banor innebar förstärkning av marken.

Efter protester mot fällning av träd i Pålsundsparken backade staden. En ny inventering utfördes och fler träd kunde bevaras.

Efter protester mot fällning av träd i Pålsundsparken backade staden. En ny inventering utfördes och fler träd kunde bevaras.

Pekka Pääkkö

Stort motstånd

Starka protester följde eftersom projektet skulle innebära att många träd skulle fällas och småbåtshamnen tas bort. Planen arbetades om för att bli mindre invasiv och låta bryggorna vara kvar.

Så det har alltså dröjt elva år för bygget att starta.

– Mest av allt skulle jag säga att det beror på att Pålsundet är en så älskad och uppskattad plats och som väcker stort engagemang hos många stockholmare, skriver Malinda Flodman.

26 träd ska fällas

Förra året var beskedet att tio träd måste fällas, nu har siffran höjts till 26. Det beror på att man sedan dess gjort mer noggranna undersökningar, menar staden – vissa måste tas ner för att de är skadade och andra för att de är i vägen.

– Det är alltid tråkigt när vi behöver ta ner träd och vi försöker bevara så många som möjligt, men varje nedtaget träd kommer att ersättas med två nya när projektet är klart.

Birgitta Palmertz från Stockholms parkförsvar är kritisk till att staden inte fört mer dialog med de som bor nära parken.

Birgitta Palmertz från Stockholms parkförsvar är kritisk till att staden inte fört mer dialog med de som bor nära parken.

Victor Malmcrona

Delar parken itu

Att det nu är skarpt läge för projektet har fått känslor att åter blossa upp. I veckan började träd fällas och att en cykelväg ska dras rakt genom Pålsundsparken gillas inte av alla.

– Jag förstår inte vitsen. Barnen blir av med sin park och träden offras för en cykelväg som få använder, säger Birgitta Palmertz från Stockholms parkförsvar.

Hon tycker informationen från staden om vad som väntar varit bristfällig och att drygt 50 träd ska planteras vid projektet är en klen tröst.

– Så stora träd som fälls kan inte ersättas med nyplantering. Krontäckningen kommer att minska, tvärt emot stadens egna mål.

Staden vidhåller att sträckan måste bli bättre för cyklister.

– Gång- och cykelbanan används absolut och när vi ändå är där och arbetar passar vi på att göra den bredare och säkrare. Cykelbanan ingår dessutom i stadens cykelplan, skriver Malinda Flodman.

Tidslinje

2013: Inriktningsbeslut.

2017: Genomförandebeslut.

2023: Reviderat genomförandebeslut.

2024: Byggstart. Stålrör borras ned i berget.

2025: Ledningsomläggningar, ny gång- och cykelbana och Pålsundsbacken breddas.

2026, våren: Området återställs och nya träd planteras.

Källa: Stockholms stad

Det ska göras:

Den aktuella sträckan är Pålsundets södra sida, mellan Pålsundsbron och Reimersholmsbron.

Gång- och cykelbanorna breddas och blir flackare. Fotgängare och cyklister separeras.

Markförhållandena ska förbättras genom glesspont som borras ned till berget och täcks med jord. De anpassas i möjligaste mån till träd och ledningar.

Rasrisken vid sundet bedöms inte vara akut, men stabiliteten är låg. Staden menar att ett skred kan uppstå om en ledning under marken skadas eller om marken belastas för mycket, som av en för tung lastbil.

Förslaget 2018 var spont längs vattnet och lättfyllning i Pålsundsparken. Många träd skulle tas ned och strandlinjen förändras. Bryggor skulle tas bort under byggtiden.

Budget: 210 miljoner kronor.

Källa: Stockholm stad

Trafiken läggs om under byggtiden.

Gång- och cykeltrafik leds om runt området.

Motortrafik får i kortare sträckor gå i skytteltrafik.

Ett par månader 2025 stängs sträckan av helt.

Buller är att vänta dagtid på vardagar.

Källa: Trafikkontoret

Pålsundet ska få nya cykelbanor och strandkanten ska förstärkas.

Pålsundet ska få nya cykelbanor och strandkanten ska förstärkas.

Victor Malmcrona

Nu fälls 26 träd vid Pålsundet – för cyklisternas skull

Efter flera år och protester tar bygget vid ✔ Ska hindra stranden från att rasa i sjön ✔ Cykelbanor genom parken