För några veckor sedan skulle Tobias Holmberg och kompisen Emma Åström boka biljetter till Dramatens uppsättning av "Das kapital". Han försökte boka rullstolsplatser, men det gick inte. När han sedan hörde av sig till kundtjänst fick han inte något svar.

– Först tio dagar senare, när biljetterna för den kväll vi skulle gå på redan var slutsålda, fick jag svar.

Anledningen till dröjsmålet var enligt Dramaten att de inte hade bestämt var de rullstolsanpassade platserna skulle vara för just den pjäsen.

– Då blev jag ganska triggad. Varför har man släppt biljetter överhuvudtaget om det inte är klart?

Ett särintresse

Han har nu anmält teatern till Diskrimineringsombudsmannen (DO).

– Att det blir problem med plats är vardag när man sitter i rullstol, på fotbollsmatcher och tåg till exempel. Men jag tycker att man kan förvänta sig mer av Sveriges nationalscen.

Tobias Holmberg menar att man som rullstolsburen ofta blir behandlad som ett särintresse, inte som faktisk publik.

– I just det här fallet är handlar det inte ens om att bygga något nytt, man har ju redan platserna. Dramaten har slagit sig för bröstet och varit kaxiga vad gäller tillgängligheten. Trots det kan man alltså inte boka en plats om man sitter i rullstol.

– Dramaten har slagit sig för bröstet vad gäller tillgänglighet, säger Tobias Holmgren, som menar att de inte lever upp till det.

– Dramaten har slagit sig för bröstet vad gäller tillgänglighet, säger Tobias Holmgren, som menar att de inte lever upp till det.

Dramaten

Brustit i sina rutiner

Lena Törner, pressansvarig vid Dramaten, svarar i ett mejl att Dramaten just denna gång har brustit i sina rutiner. Tobias Holmberg borde inte ha behövt vänta så länge på svar, och svaret han sedan fick var inte heller helt korrekt.

Hon beklagar att det i nuläget inte går att boka en rullstolsplats på deras digitala bokningssystem, men att det är något de jobbar med att utveckla. Samtidigt betonar hon att tillgänglighetsarbetet är viktigt för Dramaten, och att det som hänt är väldigt olyckligt.