Efter ungefär 1,5 års tid inspelning på helger och ledighet är albumet Visdom om år redo att släppas 6 maj. Men innan dess väntar tre singelsläpp från albumet, allra först låten Törst som släpptes 18 februari.

Just Törst beskriver Frida Franzén som det allra tydligaste exemplet på tantrock.

– Det är väldigt textdriven musik med texten i mitten och musiken är på ett sätt runtom. Egentligen är musiken på hela albumet varierad från tyngre till mer visa och singer songwriter och till viss del mot pop. En triangel av ljud men ganska klassisk visrock på ett vis, säger Frida Franzén.

Just tantrock är något som Frida saknar inom svensk musik.

– Jag tycker fortfarande att det finns för få svenska kvinnliga musiker som kör grejen att gå upp på scenen i sina vanliga kläder och bli tagen på allvar för det man vill säga. Det är rakt, rått och enkelt, säger hon och fortsätter:

– Jag vill göra en poäng av att det stundtals låter lite gubbrock, men kvinnor måste också kunna göra det. Det finns fantastiskt många skickliga låtskrivare, men det är mer sällsynt med att bara gå upp och köra utan några vidare arrangemang.

Inspirerat av Cornelis och Ornö

Efter 20 år som bandmedlem där musiken främst var alternativ indierock blev det naturligt för Frida Franzén att göra sin egen grej, genom att kliva tillbaka till musikrötterna från tonåren.

– Det här faller tillbaka på det jag lyssnade på innan bandspelet och dem jag lyssnade mycket på då. Thåström och Imperiet, Ulf Lundell, Cornelis Vreeswijk, Evert Taube, många vismusiker. Jag var väldigt sugen att skriva på svenska efter att ha varit arg och upprörd på engelska.

Frida Franzén bor sedan tio år tillbaka på Ornö. Med skärgården precis utanför ytterdörren har naturen inspirerat många av låttexterna i hennes nya musik.

– I nästan alla låtar finns det natur med på något sätt, även om låtarna handlar om något helt annat. Mycket fåglar, årstider med skiftningar och så. Det ligger som en ram runt hela albumet. Det cirkulära, att det kommer en vår till, så det är lugnt.