– Det här är ett beklagligt paragrafrytteri och en världsfrånvänd syn på modern teknik. En stenålderssyn.

Integritetsmyndigheten, IMY, står inte högt i kurs hos trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) sedan de beslutat att biljettkontrollanternas kroppskameror är lagvidriga.

Stävja hot och våld

Kamerorna infördes 2018 för att stävja hot och våld vid kontrollerna och för att kunna identifiera personer som fått tilläggsavgift.

SL får nu böta 16 miljoner kronor för tilltaget.

https://www.mitti.se/nyheter/sl-aker-pa-miljonsmall-for-kroppskamerorna/repufv!bZ6hq0@ov7iyhxcXAwFcRg/

– Myndigheten har dragit det här i långbänk i två och ett halvt års tid, och kommit fram till att de 60 sekunder som vi filmar får vara 15 sekunder och att det borde finnas fler klistermärken och anslag om att vi filmar, säger han.

Kroppskameror blir kvar

Trafikförvaltningen ska nu se över vilka förändringar som behöver göras för att kunna fortsätta med kamerorna.

– Jag konstaterar att här har vi en myndighet som ställer sig på brottslingarnas och tjuvåkarnas sida, säger Tamsons.

Lagändring

Kameraövervakningslagen ändrades nyligen så att SL fick sätta upp kameror även utanför stationerna, en fråga som Kristoffer Tamsons drivit. Tjänstemännen tittar nu på om IMY:s beslut ska överklagas.

– Vi vann rond ett och fick en lagändring på plats, nu får vi se om det blir en rond två, säger han.

16 miljoner kronor är mycket pengar?

– Det är inte mycket när det handlar om trygghet för resenärer och personal.

Är det inte viktigt att den personliga integriteten värnas?

– Jo, det är viktigt inom hus och hem. Men individen har också rätt till ett samhälle med lag och ordning, där de brottsbekämpande myndigheterna kan använda de bästa verktygen.

23 000 fasta kameror

Kristoffer Tamsons menar att övervakningskameror har funnits sedan 80-talet, och bara i SL-trafiken finns nu 23 000 kameror.

– Alla vet vad som gäller, säger han.