Hemma på köksbordet har Jörgen Edgar radat upp en del av sin samling – av en nästan komplett uppsättning av tåg som har gått och går i Västeuropa.

Där finns Frankrikes höghastighetståg (TGV), som kan gå i 320 kilometer i timmen. Där finns också Stockholms första elektriska spårvagn från 1902 och Snälltåget samt tunnelbanevagnar, bussar och en gammal telefonkiosk.

– X2000 är favoriten i Sverige. Det är snyggt, bra komfort, snabbt och ett mjukt tag. Tåget har dessutom stiliga fronter, säger han.

Då bestämde han sig: Ville inte kriga

Hans passion för tåg började redan i sandlådan som liten. När kompisarna dök upp med små bussar och amerikanska bilar saknade han tågen han såg i verklighetens Stockholm. Så det blev att bygga själv.

– Det är ett väldigt tydligt minne, säger han.

Men intresset blommade ut på riktigt när han var flottist i Karlskrona i lumpen.

– Det enda roliga med Karlskrona var att ta tåget därifrån, säger han och skrattar.

– Det var en lycka att få ta vinterbanan och åka hem. Jag visste då att jag ville göra något roligare än att kriga.

Efter lumpen kom Jörgen på att det är roligare att bygga modeller än kriga.

Efter lumpen kom Jörgen på att det är roligare att bygga modeller än kriga.

Mikael Andersson

Sedan dess har han jobbat bland annat som modellbyggare av hus för Stockholms stad. För ungefär 15 år sedan började han sälja sina byggen och startade eget företag. Det har gått många timmar till modellbyggandet.

– När jag sätter mig, lyssnar på musik, kommer in i ett flow. Det är härligt, säger han.

Lever på att bygga tågmodeller

Allt är byggt från grunden. Från formerna till de sista penseldragen. Inget är gjort med 3D-printer.

– Nej, det känns som fusk, för mig blir det mer verkligt för hand. Jag blir väldigt glad när någon ger mig komplimanger för sättet jag gör mina modellbyggen på, säger Jörgen Edgar.

Ett komplett tåg tar minst 10 timmar och kan landa på 10 000 kronor. En buss går snabbare och kanske säljs för 1 500.

Det går att leva på det, konstaterar han.

– Du behöver ha etablerade kontakter. Det är mycket jobb med eget företag, men jag har god disciplin, så det går. Jag gör det tråkigaste först, sedan det roliga.

Jörgen heliga graal: Malmbanan

I sommar åkte han till Storbritannien med Interail via Tyskland. Det är ett sätt för honom att hitta inspiration till modellbyggnadet. I Sverige åker han gärna med Inlandsbanan, och allra helst Malmbanan mellan Luleå och Narvik.

– Det är min heliga graal, att åka förbi fjordarna i Narvik och få sitta i hytten och titta ut.

Vad tycker du om snacket kring tågen i Sverige, att de är dyra och sena?

– Det finns en del överdrifter. Det blir stora rubriker vid förseningar, men de allra flesta är i tid, säger han,