När tiderna är goda brukar det märkas genom att hushållen köper betydligt fler dyra kapitalvaror, exempelvis bilar.
Än är vi inte där, men i både Österåker och Vaxholm ökade antalet nyregistrerade bilar i alla fall blygsamt, om man jämför med året innan.
Det visar siffror från branschorganisationen Mobility Sweden.
Hittills i år, januari–november, har 1500 personbilar nyregistrerats i Österåker och Vaxholm.
Det kan jämföras med totalt 1458 under samma period förra året.
Samtidigt syns en nedgång under november då färre bilar nyregistrerades jämfört med november 2024, både i Österåker, Vaxholm – och landet i stort.
Trump påverkar
Enligt Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden är skälet fördröjda effekter av USA:s handelstullar i våras, eller snarare den osäkerhet de fört med sig till omvärlden, efter att konsumenterna i början av 2025 började bli optimistiska.
– När Trump presenterade en ny era för handeln i april såg vi att ordertecknandet påverkades. Orsaken var inte tullarna i sig, utan osäkerheten – ”hur kommer det att påverka konjunkturen?”, säger han.
Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden (tidigare BIL Sweden).
Mobility Sweden
En annan trend som går att utläsa är att andelen personbilar som enbart drivs med bensin eller diesel fortsätter minska även i Österåker och Vaxholm.
Totalt var 27 procent av alla nya personbilar i de två kommunerna 2025 helt fossildrivna, att jämföra med 32 procent motsvarande period året innan. Övriga nya bilar drevs av etanol, el eller var ladd- eller elhybrider.
Världspolitiken fortsätter också att göra fler avtryck i bilbranschen.
Tesla fortsätter tappa
Från att ha varit ett tämligen populärt bilmärke har Tesla fortsatt att tappa försäljning även i Österåker och Vaxholm – två tredjedelar – från 109 bilar under januari-november 2024 till bara 33 fordon samma period 2025. Orsaker som nämns i bilbranschen är ökad konkurrens från andra elbilstillverkare och delägaren Elon Musks politiska åsikter.
När det gäller andra amerikanska, eller för den delen kinesiska fordon är det svårare att avgöra om ratas av konsumenterna på grund av handelshinder eller geopolitik.
– Det kan naturligtvis finnas kunder som väljer bort ett varumärke på grund av region men det är för tidigt att dra några slutsatser, säger Mattias Bergman.
I både Österåker och Vaxholm var Volkswagen det populäraste märket 2025, i Österåker följt, precis som året innan av Kia och Toyota.
I Vaxholm kom Volvo tvåa, följd av Audi – jämfört med 2024 då Kia regerade nybilstoppen, följt av Tesla och Volkswagen.