Varje år får en kommun i länet Region Stockholm cykelpris. När priset delas ut för tionde gången är det Sundbyberg som tar hem vinsten.

– Det är faktiskt lite bättre när man kommer över bron hit från Bromma, säger Siri Maassen som är på väg hem från jobbet med cykeln.

Direkt över kommungränsen blir vägarna bredare, skyltarna och markeringarna i marken fler, menar hon.

Sundbybergs stad har gjort stora insatser under flera års tid för att främja och förbättra förutsättningarna för cykling – både lokalt och regionalt. Arbetet gör Sundbyberg till en av länets starkaste cykelstjärnor, enligt Region Stockholms motivering.

– Det känns väldigt kul! Vi har jobbat aktivt med att göra cykling mer tillgängligt och attraktivt under flera år, och det är glädjande att regionen uppmärksammar vårt arbete, säger Edit Holmqvist, vice gruppledare för Miljöpartiet Sundbyberg.

Anna-Stina Fredriksson bor inte i Sundbyberg men cyklar i "cykelstjärnan" varje vecka.

Anna-Stina Fredriksson bor inte i Sundbyberg men cyklar i "cykelstjärnan" varje vecka.

Moa Beckman

Ris och mest ros

Mitt i tar sig till Sundbybergs centrum för att se vad cyklisterna själva tycker om kommunens cykelbanor. Är vinsten välförtjänt?

– Ja. Det är lättcyklat och många cykelvägar är markerade. Jag har inte tänkt på något jag stör mig på, säger Anna-Stina Fredriksson som cyklar från Bromma varje dag till pendeln i Sundbyberg för att ta sig till jobbet.

I regionens motivering lyfts cykelsträckor som den 800 meter långa sträckan i Lilla Ursvik som byggts om från tvåfilig bilväg till en enfilig gata med vägrenar på båda sidor avsett för cyklister. Att en del av Järnvägsgatan har blivit cykelgata, och att delar av Esplanaden ska bli det lyfts också i motiveringen.

Birgitta Hemmälin blir förvirrad när alla elcyklar och elsparkcyklar svischar förbi i hög hastighet. Hon skrattar när hon berättar hur hon börjat se sig över axeln.

Birgitta Hemmälin blir förvirrad när alla elcyklar och elsparkcyklar svischar förbi i hög hastighet. Hon skrattar när hon berättar hur hon börjat se sig över axeln.

Moa Beckman

I Sundbybergs centrum är det idag ganska smala cykelbanor i samband med trottoaren där det går mycket folk till och från pendeln som måste passera cykelbanan för att komma fram.

– Det är väldigt gyttrigt här i centrum. Man måste vara uppmärksam med alla cyklar, tvärbanan och allt. Elsparkcyklarna kommer i så snabbt tempo! Jag såg precis en köra mot rött. Jag har lärt mig att kolla över axeln, säger fotgängaren Birgitta Hemmälin som promenerar genom centrum för att komma hem till Solna.

Hon tycker att det är bra med cykelvägar men att det i dagsläget är lite för rörigt i centrum.

Mario Castro är från Portugal – Där cyklade han inte alls men i Sverige har han varit en trogen cyklist i 12 år nu. "Det är inte bara i Sundbyberg, utan i hela Sverige är det lätt att cykla", ler han när han jämför med de branta backarna i Portugal.

Mario Castro är från Portugal – Där cyklade han inte alls men i Sverige har han varit en trogen cyklist i 12 år nu. "Det är inte bara i Sundbyberg, utan i hela Sverige är det lätt att cykla", ler han när han jämför med de branta backarna i Portugal.

Moa Beckman

Barn prioriteras framåt

Att fotgängare är så nära cyklisterna är något kommunen hade kunnat jobba mer med, menar även cyklisten Siri Maassen.

– Kan man separera cykelbanan från gångbanan så att folk inte traskar rakt in hade det varit bättre. Det är bra att den är avskild från körbanan, säger hon.

Under nästa år ska kommunen prioritera unga genom att jobba fokuserat med cykelvägar där barn och unga rör sig, berättar Edit Holmqvist (MP).

– Vi kommer bland annat arbeta med att göra vägarna till och från skolor och fritidsaktiviteter tryggare och bättre, och se hur vi kan planera framöver kring barns cykling. Det är viktigt att vi inte bara planerar och utgår från vuxnas vanor och behov, utan aktivt prioriterar ungas cykling, säger hon.