Trots dagar med både regn och kraftig värme slog årets Kulturfestival rekord sedan starten 2005. Antalet besök för programpunkterna landade på två miljoner.

– Jättekul! Mitt intryck är att det var en lugn och härlig festival på alla sätt. Den flöt på precis som vi hade hoppats, det tror jag att även publiken kände av, säger Sofie Almroth, producent på Kulturfestivalen.

Förra året hade festivalens olika programpunkter 1,7 miljoner besök, och inte en droppe regn föll.

– I år hade vi ju lite regn, men stockholmarna kom ändå. De är tydligen vattentäta.

En av de bästa sakerna med Kulturfestivalen är mötet mellan olika publiker, tycker producenten Sofie Almroth.

En av de bästa sakerna med Kulturfestivalen är mötet mellan olika publiker, tycker producenten Sofie Almroth.

Camilla Jara

De senaste åren har staden sett en uppåtgående trend vad gäller antalet besökare, och har tagit höjd för det. Ett sätt att få det att flyta på bra är genom programmet, med sex områden och åtta scener som varvas. Till exempel på Skeppsbron, där det var konserter på den lite mindre scenen mellan de olika programpunkterna på den stora scenen.

Vad tror du att ökningen beror på?

– Jag tror att det märks att vi lägger ett högkvalitativt och innehållsrikt program, och har gjort det över tid. Då vill folk komma tillbaka, och sprider det även till sina vänner. Vi ser i undersökningar att vi har en ganska hög andel nya besökare.

700 arbetare

– Vårt mål är att alla stockholmare ska hitta något som de gillar. Att de kommer hit och sedan drabbas av ytterligare fem, tio programpunkter.

Att festivalen är gratis tros också påverka det stora intresset. Stockholmarna får därmed en möjlighet att ta del av kultur trots tuffare ekonomi.

Ett minne som Sofie Almroth tar med sig är den vandrande installationen ”The visitors”. Den bestod av stora lysande havsvarelser på pinnar som oannonserat besökte olika delar av festivalen.

– De kom till Skeppsbron flera gånger innan stängning. Jag såg folk som var något besvikna över att konserten var slut, och hur de sedan vände sig om och såg simmade havsdjur över publiken. Det var magiskt!

Festivaldeltagare på Strömgatan.

Festivaldeltagare på Strömgatan.

Ludwig Saari

Snart drar planeringen av nästa års festival i gång. Runt 13 personer jobbar heltid med projektet, men under själva festivalveckan jobbar omkring 700 personer.

– Vi blir en stor organisation där alla har en viktig del. Då krävs noggrann planering.

Den totala kostnaden för årets festival ligger på runt 25,7 miljoner, efter att intäkter på ungefär två miljoner räknats in.

Nästa års festival äger rum 12-16 augusti.