2014 klubbade Järfällas politiker ett av sina största beslut någonsin. 14 000 bostäder skulle byggas ute på det gamla flygfältet i Barkarby och i Veddesta. I utbyte skulle regionen bygga ut tunnelbanan till Barkarby. Flera politiker såg stora risker med projektet – främst vad gällde det ekonomiska åtagandet. Järfälla skulle nämligen utöver bostäderna gå in med 800 miljoner kronor i tunnelbaneprojektet.

Statens gåva

Staten sockrade avtalet med ett motbud. I Stockholmsförhandlingen står det nämligen klart och tydligt att staten, genom Fortifiktionsverket, skulle överlämna en 25 hektar stor fastighet i Barkarby – motsvarande 46 fotbollsplaner – till Järfälla kommun. Värdet på fastigheten, vid Robothöjden, uppskattades ligga mellan 300 miljoner till 1,4 miljarder kronor. Senare uppskattningar har värderat den till 600 miljoner kronor.

Fastigheten Barkarby 4:1, där Robothöjden ligger, är fortfarande i statens ägo – trots att den skulle överlämnats i samband med byggstarten av tunnelbanan.

Fastigheten Barkarby 4:1, där Robothöjden ligger, är fortfarande i statens ägo – trots att den skulle överlämnats i samband med byggstarten av tunnelbanan.

Erik Lejdelin

Tanken var att en försäljning av fastigheten kunde hämta hem en del av kommunens kostnader för tunnel­baneprojektet. Marken skulle som allra senast överlåtas när tunnelbanan började byggas.

Det första spadtaget togs för sju år sedan. Men fastigheten­ är fortsatt i statens ägo.

Järfällas samhällsbyggnadsdirektör Anna W Haapaniemi säger att kommunen vid flera tillfällen påtalat att det är viktigt att staten följer sin del av Stockholms­överenskommelsen och att fastigheten överlåts i ett sådant skick att den är möjlig att bygga bostäder på.

Två alternativ

Nu ger de styrande politikerna i Järfälla staten två alternativ.

– Som vi ser det kan staten antingen köpa tillbaka marken för 800 miljoner kronor eller genomföra överlåtelsen, säger Emma Feldman (M), första vice ordförande i kommunstyrelsen.

Styret menar att en lösning måste vara på plats i närtid.

– Men om staten ser ett stort behov av att behålla fastigheten är vi i omgående behov av att omförhandla så att Järfälla kommun och Järfällaborna kompenseras ekonomiskt, säger Eva Ullberg (S), kommunstyrelsens ordförande.

Emma Feldman (M), första vice ordförande i kommunstyrelsen och Eva Ullberg (S), kommunstyrelsens ordförande framför Robothöjden.

Emma Feldman (M), första vice ordförande i kommunstyrelsen och Eva Ullberg (S), kommunstyrelsens ordförande framför Robothöjden.

Erik Lejdelin

Fortifikationsverket menar att fördröjningen handlar om PFAS-föroreningarna på fastigheten.

– Det har varit flera aktörer på platsen och därför är det viktigt att det reds ut innan­ det här går vidare. Vi vill inte heller att kommunen ska få en fastighet som det visar sig inte går att använda på det sätt man vill, säger Jeanette Agnrud, presskommunikatör på Fortifikationsverket.

Mitt i har tidigare berättat att Järfälla kommun vill att staten ska stå för kostnaderna för saneringen av PFAS på det gamla flygfältet. Kommunens uppfattning är att staten har störst ansvar för utsläppen. De menar bland annat att PFAS-förorenat vatten fortsätter pumpas ut från Förvarsmaktens gamla bergrum i området. Staten har å sin sida avfärdat kommunens tidigare bevisföring och begärt kompletteringar.

Köper inte förklaringen

Kommunen drog därför igång en mer omfattande utredning och det är inte förrän den är klar som det kan bli tal om en överlåtelse, menar Fortifikationsverket.

Men enligt de tjänstemän i kommunen som Mitt i talat är den anledningen inte god nog.

– Vi är inte nöjda med den förklaringen, säger Toni Chmielewski, projektchef på Barkarbystaden.

Han menar samtidigt att det ligger i kommunens intresse att ansvars­frågan reds ut ordentligt.

– Vi har tagit över fastigheter från Försvarsmakten tidigare med den här typen av belastning och vi vill inte ha den här otydligheten igen.

Fordran på staten om fastigheten har funnits i över tio år. Tunnelbanan började byggas 2018. Utredningarna om PFAS-föroreningar började inte förrän 2021.

Varför överläts inte fastigheten tidigare?

– Det kan jag inte svara på.­ Men som jag förstår nu är ­dialogen god och man för­söker göra saker i rätt ordning. Den här typen av processer tar lång tid, säger Jeanette Agnrud.

Emma Feldman och Eva Ullberg vill inte gå närmare in på hur politiken satt press för att frågan ska lösas.

Har ni övervägt att stämma staten?

– Som företrädare för Järfällaborna ska vi alltid vara beredda att uttömma alla alternativ.