Under två somrar har staden jobbat med att under några helger stänga av biltrafiken på Sveavägen för att ge plats åt fotgängare och folkliv. Nu tar man med sig lärdomarna för att testa samma sak på Hornsgatan på Södermalm, vilket Svt var först med att rapportera.

– Vi ser att det finns en stort intresse för stockholmare att det skapas trevliga offentliga rum med ett varierat utbud, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till Mitt i.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Victor Malmcrona

Bussar leds om

Det rör sig inte om hela gatan, utan en sträcka vid Mariatorget som blir bilfri under fyra helger sommaren 2026. Bussarna 55 och 57 som passerar längs sträckan ska ledas om via Söderledstunneln.

Gatan ska fortfarande vara tillgänglig för leveranser, blåljus, lastning och lossning.

Under de bilfria helgerna på Sveavägen har gatan fyllts med bland annat uteserveringar, mattält, teater och pingisbord. Där har dock projektet varit en vattendelare. Flera har uppskattat initiativet, gillat de olika aktiviteterna och varit positiva till att bilarna förbjöds.

En del av Hornsgatan, vid Mariatorget, stängs av för biltrafik under fyra helger sommaren 2026.

En del av Hornsgatan, vid Mariatorget, stängs av för biltrafik under fyra helger sommaren 2026.

Pekka Pääkkö

"Rätt avvägningar"

Andra har tyckt att utbudet av aktiviteter varit torftigt, att det ställt till det för mycket för bilister och att trafiken på kringliggande gator har ökat.

Tonläget på sociala medier har varit högt – trafikfrågor väcker ofta heta känslor.

– Jag upplever det kanske inte som ett krig om gatan, utan en fredsförhandling om de olika intressen som finns i staden. Det är en del av hantverket att hitta rätt avvägningar, säger Lars Strömgren.

Kan bli ökad trafik

Han menar att Sveavägen har inneburit lärdomar. Till exempel har staden blivit bättre på att leda om trafiken och att i förväg informera om de förändringar som stundar.

– Vi har även tagit med oss att det är viktigt att tidigt i processen få med sig så många som möjligt av de befintliga verksamheterna i området.

Sett till hur det har varit runt Sveavägen kan ökad trafik på tvärgator till Hornsgatan vara att vänta.

– Vi är i processen att bestämma exakt vilken sträcka av Hornsgatan som ska bli bilfri, då ser vi även över omledningsvägar. Vi har stor erfarenhet av det från Sveavägen.

Sveavägen står inför en ombyggnad där trottoarerna breddas och två körfält blir cykelbana. Där blir det inte bilfria helger nästa sommar, då man vill se hur ombyggnaden faller ut.

– Jag ser de bilfria helgerna som ett verktyg som gör en turné i stan för att visa olika stadsdelar hur det fungerar. Det är en tillfällig grej där vi testar, "hur vore det utan bilar?" och visar hur stadsrummet kan bli mer inkluderande och trivsamt.