"Bedömningen är att det fortfarande finns utrymme att förhandla. Frågorna det förhandlas om är komplexa och alla parter bedömer att mer tid skulle kunna lösa upp knutar", skriver fackförbundet Seko på sin hemsida.
Om Seko och arbetsgivarsidan Almega Tågföretagen inte har kommit överens innan måndag den 15 maj klockan 15 kommer det första steget av strejken att inledas då. Steg två skjuts fram till fredag den 19 maj och steg tre till måndag den 22 maj.
Pendeltågen kör i strejktrafik
Även om det inte är klart om det blir strejk eller inte har MTR och SL stålsatt sig, genom att dra ner på pendeltågstrafiken.
På måndag kan det bli totalstopp på tunnelbanans röda linje.
Fackförbundet Seko har varslat om strejk i spårtrafiken från och med torsdag 11 maj klockan 15.
Men redan nu har MTR tagit höjd för att det blir strejk. Det innebär att pendeltågen kommer köras med reducerad trafik från och med fredag.
– Pendeltågstrafiken kommer att påverkas på ett eller annat sätt även om det inte blir strejk eftersom vi behöver planera trafiken med god framförhållning, säger MTR:s presschef Erik Söderberg och fortsätter:
– Det finns risk för inställda avgångar generellt på pendeln.
Inga tåg körs från Älvsjö
I strejkplanerna ingår bland annat växlare och reparatörer vid pendeltågsdepån i Älvsjö. Det skulle innebära att inga tåg kan köras därifrån, enligt SL.
På sin hemsida har SL gått ut med information om hur pendeltågen ska gå.
Oavsett hur det blir kommer strejktrafiken att gälla i åtminstone några dagar eftersom MTR behöver tid på sig att lägga om trafiken.
Röda linjen kan stå still
I strejkens andra steg den 15 maj ingår tunnelbaneförare på Röda linjen. Om det blir verklighet kommer hela Röda linjen att stå still och stationerna att stängas. Någon ersättningstrafik blir det inte tal om, enligt SL.
– Vi sätter inte in ersättningsbussar när det är strejk, säger SL:s presskommunikatör Natalie Nordenswan.
I skrivande stund har ingen uppgörelse nåtts mellan Seko och arbetsgivarsidan Almega Tågföretagen.
risk för inställda avgångar generellt på pendeln.
Strejkens tre steg
Från måndagen den 15 maj klockan 15.00 MTR FM AB: Klottersanerare och fordonsvårdare placerade i Älvsjö, Älvsjö bangård samt mobila teamet som utgår från Älvsjö. MTR Tech AB: Reparatörer och växlare i Älvsjö.
Från fredag den 19 maj klockan 15.00 MTR Mälartåg AB: Lokförare stationerade i Stockholm och Eskilstuna. MTR Tunnelbanan AB: Tunneltågsförare på röda linjen.
Från måndag den 22 maj klockan 15.00 SJ AB: Lokförare stationerade i Stockholm och Hagalund.
Källa: Seko
Pendeltågen kommer gå enligt "strejktidtabell" även om det inte blir någon strejk.
Mostphotos/Louise Kristoffersson
Pendeltågen kör i strejktrafik – även om det inte blir någon
Risk för strejk i tunnelbanan
Fackförbundet Seko varslar om strejk i bland annat tunnelbanan. Cirka 1 200 medlemmar kommer tas ut i strejk om inte en uppgörelse nås, skriver de i ett pressmeddelande.
Seko har på tisdagen beslutat att varsla om strejk i spårtrafiken. Varslet berör bland annat anställda i tunnelbanan och SJ-trafiken. Cirka 1 200 medlemmar tas ut i strejk i tre olika steg om ingen uppgörelse nås med arbetsgivarsidan Almega Tågföretagen. Det första steget träder i kraft på torsdag den 11 maj klockan 15.
Så påverkas Stockholm
✔ Från torsdagen den 11 maj klockan 15.00 MTR FM AB: Klottersanerare och fordonsvårdare placerade i Älvsjö, Älvsjö bangård samt mobila teamet som utgår från Älvsjö. MTR Tech AB: Reparatörer och växlare i Älvsjö.
✔ Från måndagen den 15 maj klockan 15.00 MTR Mälartåg AB: Lokförare stationerade i Stockholm och Eskilstuna. MTR Tunnelbanan AB: Tunneltågsförare på röda linjen.
✔ Från torsdagen den 18 maj klockan 15.00 SJ AB: Lokförare stationerade i Stockholm och Hagalund.
Därför varslar Seko
Anledningarna till varslet är främst två, skriver Seko. Man vill få ett slut på sena schemaändringar samt ge personalen tid till återhämtning.
– Detta är inget annat än en modernare form av livegenskap. En stor majoritet av våra medlemmar inom spårtrafiken har svårt att förena sitt arbete med fritid och familjelivet, säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia.
Enligt Seko behöver arbetsvillkoren förbättras för att motverka den växande personalbristen inom spårtrafiken.
–Våra medlemmar vittnar om att det aldrig har varit så många som börjat jobba i branschen men sedan slutar igen, säger Gabriella Lavecchia.
Varken SL eller MTR vill ännu uttala sig om vad en strejk skulle innebära konkret för trafikanterna.
– Vi sitter just nu och analyserar konsekvenserna, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.
"En attraktiv bransch"
Arbetsgivarsidan Almega Tågföretagen kommenterar strejkvarslet på sin webbsida: "Vi beklagar detta djupt och har genom hela förhandlingen varit konstruktiva i de delar vi förhandlat."
Tvärtemot vad Seko påstår är spårtrafiken redan i dag en attraktiv bransch och det utbildas nya tågförare som aldrig förr, menar Almega Tågföretagen.
"Personalomsättningen i branschen är dessutom lägre eller på samma nivå som före pandemin. Det är glädjande för oss att folk kommer till tågoperatörerna för att stanna", skriver arbetsgivaren.
.
Anställda på tunnelbanan kan gå ut i strejk.
Åsa Sommarström