Skolan har varit prio ett sedan rödgröna Solnakoalitionen tillträdde för tre år sedan.
Rekordstora belopp har pumpats in för fler lärare, högre kvalitet på undervisningen och bättre stöd åt elever.
När det är dags att fördela 2026 års pengar låter ambitionen bekant:
– Det här är fjärde och sista budgeten för mandatperioden och en budget som fortsätter på samma inslagna väg där fokus ligger på att alla barn ska klara grundskolan och ha en trygg uppväxt, säger kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).
Men i kronor och ören rör det sig om betydligt blygsammare tillskott än tidigare år.
Förskolenämnden får 7 miljoner extra 2026, att jämföra med 32 miljoner 2025.
Skolnämnden 16 miljoner att jämföra med 70 miljoner. Det betyder att höjningen av skolpengen landar kring 3,5 procent jämfört med de sjuprocentiga höjningar som gjorts i tre år.
– Inledningsvis i mandatperioden behövde vi göra ett stort kliv på skolområdet. Glädjande nog kan vi se att de satsningar vi gjort visar nu på tydlig effekt. Fler klarar skolan, resultaten ökar, säger Sara Kukka-Salam.
Finns inte en risk att förbättringen bromsas med en mindre satsning inför 2026?
– Tvärtom. Den här satsningen accelererar den historiskt stora satsningen vi gjort tre år i rad och ligger ovanpå den. Solnas skolor har 20 procent mer resurser idag jämfört med för tre år sen.
Det totala reformutrymmet i budgetförslaget, alltså utrymmet för satsningar under året, har under 2025 varit 227 miljoner kronor.
För 2026 handlar det enligt koalitionen om 50 miljoner.
Men det ska inte tolkas som att Solna behöver spara, menar de. Ekonomin är stark, arbetslösheten låg.
– Tittar man på tidigare majoriteter har man haft 20-30 miljoner i årligt budgetutrymme för satsningar, så det ligger över det normala för Solna, säger Martin Karlsson (C).
M riktar kritik
Oppositionen har flera gånger kritiserat rödgröna för att strössla med slantarna.
Lars Rådén (M) ser budgetförslaget som ett bevis på att kritiken varit befogad.
– Det här styret har levt över sina tillgångar och nu är pengarna slut.
Han efterlyser mer långsiktighet, inte minst på skolfronten.
– Vi delar synen på att det behövs satsas på skolan. Men istället för att ösa på med satsningar under ett par år vill vi se ett systematiskt kvalitetsarbete med pengar som går ut i klassrummen.