Det rör sig om sex verk som tillhör Solna stad och som tagits från parker i Råsunda, Skytteholm och centrala Solna.

– De är med något undantag så pass små att en person kan bära iväg med dem. De har också gemensamt att de står lättillgängligt, man kan köra upp med en bil nära. Mönstret verkar vara att man åkt till en plats och plockat på sig allt som finns där, stölderna är alltså koncentrerade till de här områdena, säger kultur- och fritidskommunalrådet Peter Edholm (L).

Det var igår, måndag, som Solnabor började ringa in information om att skulpturer försvunnit. Personal från kulturförvaltningen har efter det åkt runt och inventerat den offentliga konsten.

I flera fall ska skulpturerna ha sågats loss.

– I och med att de är rätt små har de inte särskilt grova fästen. Med rätt verktyg går det nog fort att få loss dem, säger Peter Edholm.

Carl Milles-skulptur

Den mest välkända skulpturen som stulits är Carl Milles bronsfigur Vildsvinsjakt från 1938 som stod i Maria Wines park på Råsundavägen.

Verken är försäkrade, berättar Peter Edholm, men förlusten är ändå stor.

– Det här är ett förbannat skitbeteende. Man undrar ju varför folk tar dem – är det för metallvärdet eller för det konstnärliga värdes skull? Det vet vi inte. Men om de stjäls för att smältas ned och säljas på någon svart marknad är det ju ännu sorgligare. Det här är kulturhistoria som inte går att återskapa.

Staden har dock redan börjat undersöka om det går att ersätta verken med kopior. Millesgården på Lidingö har bevarat en del gjutformar och en idé är att gjuta nya i aluminium och behandla ytan så att de efterliknar originalet.

Stölderna är polisanmälda.

Hur kan staden skydda konsten i utemiljön?

– Vi har sett över hur konstverken står och att de är välförankrade. Mycket mer går inte att göra. Jag vill inte att vi börjar plocka in föremål att stå i någon konsthall eller på museum. Konsten är betald av Solnaborna genom skattesedeln och inköpt för att uppmärksamma bemärkta personer och göra staden vackrare.