För första gången klarar Stockholms stad miljökvalitetsmålet "Frisk luft" för kvävedioxid vid samtliga fasta mätstationer.
Här på Hornsgatan har bland annat utsläppen av PM10, små partiklar som rivs upp av dubbdäck, mer än halverats sedan 2005. Hornsgatan var en av de första att få dubbdäcksförbud, och förbudet har sedan dess utökats till fler gator.
– Luften i Stockholm blir bättre hela tiden och det är ingen slump. Det är politiska åtgärder bakom, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) och fortsätter:
– Vi har jobbat brett: dubbdäcksförbud, trängselskatt, miljözoner, elbilar och cykelsatsningar. Det har gett resultat, men arbetet måste fortsätta.
Det råder dubbdäcksförbud på Hornsgatan sedan 2010 för att minska luftföroreningar från partiklar.
Angie Gray
Färre barn får astma
Forskning visar att det inte finns några säkra nivåer för luftföroreningar. Därför har WHO tagit fram riktvärden som är strängare än de svenska miljökvalitetsmålen.
Luftföroreningar orsakar tusentals förtida dödsfall i Sverige varje år. Barn, äldre och sjuka är särskilt utsatta. Studier från Karolinska Institutet visar att barn i förorenade områden redan vid sex månaders ålder kan ha nedsatt lungkapacitet.
– Men Karolinska har nu sett att färre barn får astma i Stockholm. Det är ett konkret bevis på att luften faktiskt blivit bättre, säger Åsa Lindhagen.
"Alla bilar åker på vår gata istället"
Längs Hornsgatan kommer Alexander Larmerus med sin son August i barnvagn. Han har funderat på vad avgaserna gör med hans barns hälsa.
– Jag tänker på det när vi går här. Dubbdäcksförbudet är bra, men det känns som att alla bara åker på sidogatorna i stället. Vi bor på en sidogata, så ibland känns det som att problemet flyttas, säger han.
Alexander Larmerus tänker på avgaser när han promenerar med August på trafikerade gator.
Angie Gray
Men även Alexander gläds åt att luften faktiskt blivit bättre.
– Uppenbarligen har det ju gett resultat. Det måste man vara glad för.
”Regeringen lägger krokben”
Men: Stockholms mål är att luften ska vara hälsosam att andas, och för att nå dit behöver trafikutsläppen i princip nollas. Enligt Åsa Lindhagen och finansborgarrådet Karin Wanngård (S) är den största bromsklossen regeringen.
– Regeringen lägger krokben för alla kommuners miljöarbete. Det påverkar oss såklart negativt. Men man får jobba där man står och vi kommer mer och mer ställa om, säger Lindhagen.
Karin Wanngård (S) och Åsa Lindhagen (MP) säger att Stockholm har en ambitiös klimathandlingsplan, men att mer behöver göras.
Angie Gray
Hon pekar på att Länsstyrelsen nyligen pausat införandet av miljözon klass 3, som skulle förbjuda bensin- och dieselbilar i delar av city. Beslutet kom efter kritik från företag och opposition, och motiverades med att staden inte kunnat visa att området är särskilt drabbat av avgaser. Dessutom saknades en ordentlig analys av hur fastighetsägare och verksamheter skulle påverkas.
Staden har överklagat beslutet.
– Det är ett verktyg som skulle skydda människors hälsa, så jag tycker det är problematiskt att det stoppas, säger Åsa Lindhagen.
Förslaget: Odla potatis på Hornsgatan
Trots hinder från överordnade myndigheter och regering är det speciellt en sak som gör skillnad, menar politikerna – stockholmarnas vilja att ställa om. En av dem är Mikael Rabus, som drömmer om ett bilfritt city.
– Jag är inte orolig, men jag tänker en del på luftkvaliteten. Jag vill att bara kollektivtrafik och utryckningsfordon får köra i innerstan. Resten kan hållas utanför. Tänk om Hornsgatan bara var en gågata – man skulle kunna odla potatis här och servera på restaurangerna. Det vore härligt, säger han.
Mitt har sökt klimat och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) för en kommentar.
Mikael Rabus vill få bort trafiken från innerstan.
Angie Gray