Det är oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) som anmäler Stockholms stads trafikkontor.

När staden fattade beslut om att införa den omdebatterade miljözon 3 i en del av city, betalade man kända profiler från norra Sverige för att sprida budskapet i sociala medier – bland annat före detta skidskytten Björn Ferry.

Dennis Wedin menar att trafikkontoret med hjälp av skattemedel har bedrivit en opinionsbildande kampanj, snarare än saklig information.

"Det saknas även transparens kring hur offentliga medel använts i kampanjen med sociala medieprofiler. Det är oklart vilka ersättningar som betalats ut och på vilka grunder profilerna valts ut," skriver han i sin anmälan.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Moderaterna

Enligt Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret, var målet med kampanjen bara att nå ut med informationen så brett som möjligt.

– Vi gör inte det här för att bilda opinion, utan för att sprida information. Det är något vi har fått i uppdrag att genomföra, säger hon.

Syftet med att använda sig av influencers var att nå ut till fler.

– De här personerna valdes för att nå ut till deras målgrupp och för att de befann sig i Stockholm. Syftet har absolut inte varit opinionsbildande.