För att möta det ökade antalet fordon i framtiden har Trafikverket i flera år planerat för en breddning av E18 mellan Hjulsta och Jakobsberg. E18 ska få tre körfält i vardera riktning och ett fjärde i sydvästlig riktning mellan Barkarby och Hjulsta.

Men efter det senaste samrådet beslöt Trafikverket att projektet måste bantas. Det har blivit för dyrt.

En avgörande detalj som plockats bort är en påfart från Barkarbystaden till E18. Kommunen har nu skickat in ett skarpt svar till Trafikverket.

– Vi är så klart inte nöjda med hur Trafikverket hanterar Järfälla i det här ärendet, säger Eva Ullberg (S).

Försvårar för Barkarbystaden

Idén med påfarten var att trafiken från E18 och skulle separeras från kommunens lokala trafiknät och inte belasta den redan hårt trafikerade Viksjöleden. Kommunen skriver också att den bantade planen gör det svårt för Järfälla att fullfölja uppdraget om att bygga 14 000 bostäder i Barkarbystaden.

– Det påverkar Järfällaborna och det påverkar trafiksituationen, framförallt på Viksjöleden. De skriver att de fått fördyrningar men jag menar kom igen regeringen, avsätt mer pengar då. Vi har ett samarbete om Barkarbystaden och vi har planerat vår stad utifrån tunnelbanan och de här förbättringarna av E18.

Tycker du att staten drar undan mattan för er?

– Ja, det gör de.

Enligt Trafikverkets egna prognoser kommer trafiken mellan Barkarby och Hjulsta öka med 30 procent på 15 år. Kommunen riktar också kritik mot att Trafikverket inte redovisat några trafikanalyser med den nya planen.

Jonathan Björniden (L), kommunalråd i opposition, tycker att kommunen skulle vara ännu tuffare mot staten.

– Det här är den chansen vi har att få till en bra trafiklösning inom en överskådlig tid. Det är ju inga andra motorvägsinvesteringar som kommer att ske.

Hållhake på staten

Han menar att Järfälla kommun nu har ett unikt förhandlingsutrymme.

– Järfälla har vid flera tillfällen blivit misshandlad av staten, exempelvis vad gäller PFAS-föroreningarna vid flygfältet som staten inte vill betala för och fastigheten vid Robothöjden som vi blivit lovade men inte fått ersättning för. Nu behöver staten någonting av oss när de behöver kommunens mark och våra detaljplaner för att kunna bygga ut E18.

Eva Ullberg säger att de varit skarpa i sin kritik.

Men kommer ni, när Trafikverket sen vill nyttja kommunens mark, säga att det kan de glömma?

– Alla som läser vårt svar ser att vi är skarpa. Vi äger marken och vi behöver komma framåt tillsammans. De säger att de gjort konsekvensanalyser, men de har vi inte fått se. De måste vi titta på innan vi överhuvudtaget fortsätter dialogen.