När Stadsängsgatan i Sigtuna byggdes 2018 fanns det inga bostäder på gatan. Man byggde då enligt överenskommelse med bussoperatören Arriva med ombyggnadsmåttet, istället för nybyggnadsmåttet enligt Trafikförvaltningens riktlinjer. Det innebär i praktiken att gatan är en halvmeter för trång och att en breddning måste göras för att det ska kunna åka bussar på sträckan.
– När det byggdes ville man smala av för att sänka hastigheten, säger avdelningschef för samhällsplanering Åsa Aalto.
Namnet och flera gator har koppling till en silverskatt från 1700-talet och äpplet symboliserar det 200 år gamla äppelträdet som finns i området.
Stefan Källstigen
Breddningen av gatan behövs och måste bli godkänd av trafikförvaltningen och bussoperatören så att kollektivtrafik kan tas till gatan. Det går inga bussar på Stadsängsgatan idag.
Notan på breddningen blir 15 miljoner kronor. I det ingår andra åtgärder som kommunen passar på att göra. Exempelvis ska en busshållplats byggas om till två hållplatslägen för att öka framkomligheten, korsningen ut mot cirkulationsplatsen vid väg 263 ska ändra utformning något och korsningen vid Silvergatan tydliggörs trafiksäkerhetsmässigt, berättar Åsa Aalto.
Det är 300 meter av Stadsängsgatan som berörs av ombyggnationen. Delen av gatan som är på bilden ingår inte i ombyggnationen.
Stefan Källstigen
Är det pengar i sjön?
– Nej. Gatan behöver delvis justeras ändå, eftersom vi ser att siktlinjerna för trafik inte fungerar optimalt nu när husen också är byggda och att trafikflödena är mer intensiva på södra delen av Stadsängsgatan. Vår förhoppning är att både SL och UL skall trafikera via Stadsängsgatan, säger Åsa Aalto.
Stadsängsgatan kommer att byggas om under sommaren och en bit in på hösten. Anledningen till att den byggs om i sommar är så att gatan ska vara klar inför vinterns busstidtabell.
– Vi kommer att försöka hålla gatan öppen under byggnationen, så att det finns framkomlighet.
Åsa Aalto är Förvaltningschef på Sigtuna kommun.
Pressbild.