Det är två domslut som kommit under våren som gör att trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) anar slutet på den utdragna striden om stadens upphandling av kommunala hyrcyklar.

Det är företaget Voi som i flera instanser har överklagat upphandlingen i hopp om att stadens kontrakt med konkurrenten Marfina ska rivas upp. I potten ligger ett sjuårigt avtal som beräknas vara värt 400 miljoner kronor.

Staden får rätt i domstol

Nu har Voi lidit bakslag både i Högsta förvaltningsdomstolen och senast i förvaltningsrätten, som slår fast att upphandlingen har gått korrekt till. Bolaget kan visserligen överklaga den senaste domen, men då krävs ett prövningstillstånd hos kammarrätten.

https://www.mitti.se/nyheter/inga-kommunala-hyrcyklar-till-sommaren/repuau!frK2BJ2wNVnybXjGhgfrPw/

Och Daniel Helldén anser att domen är tydlig.

– Det känns tydligt och klart att Voi inte har rätt i de här punkterna. Även om jag är luttrad så hoppas jag att det här håller och att de inte överklagar igen, säger han.

Mitt i har sökt Voi som skriftligen svarar att man ska gå igenom domen och att man därefter ska ta ställning i frågan.

Hoppas på nästa vår

Om domen vinner laga kraft senare i maj ska hyrcyklarna placeras ut i Stockholm nästa vår enligt avtalet med Marfina. Företaget får rulla ut cyklarna tidigare än så men staden kan inte ställa några sådana krav, uppger Daniel Helldén.

– Stockholmarna har väntat på att få tillbaka ett lånecykelsystem. Det har varit otroligt tråkigt att vi varit utan det så länge. Vi hade behövt det nu under corona. Kan vi nu få slut på det här så vore det jättebra för alla, säger han.