Ropsten

Stockholms stad har tecknat ett avtal med Stockholm Exergi om att köpa permanenta minusutsläpp motsvarande 50 000 ton om året från 2029 till 2034.

Avtalet är värt upp till 120 miljoner kronor per år under 15 år – totalt upp till 1,8 miljarder kronor.

– Det kommer att kosta mycket pengar att rädda klimatet, men jag tycker att det är värt mycket pengar att göra det. Historiskt har vi tjänat väldigt mycket på att förstöra vårt klimat, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).

Litar på ny teknik

Minusutsläppen ska genereras i Stockholm Exergis kommande anläggning i Ropsten där koldioxid ska fångas in ur rökgaserna från Värtaverket, och sedan lagras permanent under havsbotten i Atlanten.

– Vi har en extremt stor tilltro till den här tekniken. Det är en ny teknik som inte är driftsatt ännu, och vi är bland de första i världen att göra det här. Men man måste våga satsa och gå i första ledet för att säkerställa att ny teknik faktiskt blir verklighet.

Jättesatsningen ska kompensera för de utsläpp som är svåra att undvika, till exempel från byggsektorn.

Blir en förebild för hur andra städer ska agera.

– Minusutsläppen är ett viktigt komplement, men det får inte ersätta andra delar i arbetet med att minska utsläppen.

Största avtalet

Avtalet, som godkändes på kommunfullmäktige på måndagskvällen, innebär att Stockholms stad blir världens femte största köpare av minusutsläpp. Det uppger Erik Rylander, affärsansvarig för Stockholm Exergis satsning på koldioxidinfångning BECCS.

– Det är det största avtalet som en stad eller kommun har ingått för permanenta minusutsläpp. Det Stockholm gör här är att man kliver fram och blir en förebild för hur andra städer bör agera för att dra sitt strå till stacken.

Sedan tidigare har Microsoft tecknat avtal med Stockholm Exergi om att köpa minusutsläpp om fem miljoner ton. Stockholms stads avtal om 750 000 ton är dock "jättestort" – om man jämför med alla andra, enligt Erik Rylander

– Det här är en bekräftelse på att marknaden är på väg att breddas till kunder utanför de amerikanskas techbolagen.

Så funkar minusutsläpp

Ett kraftvärmeverk som eldas med biobränsle anses ha ett nettoutsläpp av koldioxid som är noll. Detta eftersom koldioxiden från förbränningen tas upp av nya träd och växter.

Genom att fånga in koldioxiden från förbränningen och lagra den permanent under jord skapas en kolsänka och koldioxiden i atmosfären minskar.

Stockholm Exergis projekt går under namnet BECCS, vilket står för Bio energy carbon capture and storage.

Källa: Stockholm Energi