I slutet av förra sommaren fick SRV:s 7 000 Sortera hemma-kunder börja slänga sitt avfall i plastpåsar med olika färger. Grönt för matavfall, blått för tidningar och så vidare.

Många kunder reagerade på att de inte längre kunde sortera glas, batterier eller ljuskällor hemma, som de tidigare hade kunnat göra. I stället fick de börja åka med det till återvinningen. De påtalade också att påsarna var tunna och lätt gick sönder.

SRV:s inriktning var att färgsortering skulle införas för alla kunder. Tanken var också att man skulle investera i en anläggning där avfallet skulle sorteras ut. Bakgrunden är en ny lag som innebär att kommunerna måste ha fastighetsnära källsortering från och med 2027.

Påsarna har olika färg för olika avfall.

Påsarna har olika färg för olika avfall.

Solveig Andersson

Men nu backar alltså SRV, som är Botkyrka, Salem, Huddinge, Haninge och Nynäshamns gemensamma avfallsbolag, från färgsorteringen.

– Det visade sig att det var för mycket avfall som inte kunde återvinnas. Vi hade underskattat i vilken grad olika material smutsar ner varandra när man samlar påsar med olika innehåll. Metall kan lätt skära sönder plastpåsen och om påsarna går sönder kan inte avfallet återvinnas. Och det var mer omfattande transporter än vad vi trodde. Man kan inte trycka ihop påsarna för mycket, då går de sönder. Det innebär att det blir fler fordon och större klimatavtryck, säger Håkan Robinson, vd för SRV Återvinning.

"Bromsat det här i tid"

I stället ska sorteringen nu ske i kärl med olika fraktioner. För den som bor i enbostadshus blir det tre kärl med totalt sju fraktioner för matavfall, plast, metall och liknande. Det är ännu inte helt klart hur insamlingen av glas ska ske.

– Vi vill samla in avfallet så rent som möjligt, säger Håkan Robinson.

Det nya systemet kommer att rullas ut områdesvis med början till hösten.

Det som inte visat sig fungera med färgsorteringen är till stor del det som Sortera hemma-kunderna framförde redan i fjol. Borde ni inte ha lyssnat på dem tidigare?

– Jo, det tycker jag. Vi behöver arbeta tillsammans med kunderna när vi genomför förändringar och nu har vi haft en kundpanel. Jag tycker också att det är extra viktigt att lyssna på Sortera hemma-kunderna eftersom de är mer intresserade än genomsnittet av att sortera och har praktisk erfarenhet, säger Håkan Robinson.

Hur mycket har det här kostat?

– Det kan jag inte svara på, men vi har styrt om i tid. De stora pengarna skulle kommit senare. Nu har vi bromsat det här i tid, minimerat kostnaderna och har tagit lärdomar som vi kan ta med oss framåt.