I oktober för drygt ett år sedan invigdes gång- och cykelbanan på Lilla Lidingöbron. Det är en bred promenad med flera filer för både gående och cyklister.
Men en och annan spricka träder fram i plattorna av slät betong.
– Det är inte bra och vi är självklart medvetna om att de finns, säger Jan Werner, projektledare för brobygget.
– Vi bevakar dem och ser om det blir värre eller om de trycks ihop igen, vilket kan hända med tiden när bron rör sig.
När den ska lagas
För att det inte ska gå sönder mer har man lagt rostfri armering under betongplattorna.
– Det finns därför inga risker för brons konstruktion utan sprickorna är i huvudsak ett estetiskt problem.
– Vi har gjort en besiktningsanmälan och på några ställen ska det lagas men vi inväntar våren. Det är inget brådskande då det inte påverkar funktionen – man kan gå där.
Det är inte helt ovanligt att det blir så här, menar Jan Werner.
Jan Werner är projektledare för bygget av Lilla Lidingöbron.
Pekka Pääkkö
– Det är naturligtvis inte önskvärt men betong spricker ibland. Det finns normer för exakt hur mycket den får spricka och när man ska laga den.
Om sprickorna blir för stora fyller man i dem med epoxy eller med betong för att förhindra att fukt och smuts tar sig ner i konstruktionen.
Är det fel lutning på de ställen på bron där vatten samlas?
– Bron i sig har rätt lutning men ja, det finns någon vattenpöl här och där. Det har vi också under bevakning. Vi gör ingenting innan vi ser hur vintern har gått, förra vintern hade vi inte några problem. Men vi bevakar även de bitarna.
Är det ett problem att vatten samlas?
– Det är inte bra, vattnet ska helst rinna av bron. Men vid mycket regn kan det tillfälligt bli lite vatten innan det hinner torka.
Det kan även bli isigt?
– Att det blir snö och frost på bron kan ju hända och då sandar man bron som vilken annan gång- och cykelväg som helst.
"I huvudsak är det ett estetiskt problem", säger Jan Werner, projektledare för Lilla Lidingöbron.
Malin Lövkvist