Enligt Trafikverkets prognos ökar antalet tågresenärer med 47 procent fram till 2045.

Det kommer krävas fler och längre tåg.

Men för det håller inte Stockholms Central måttet. Plattformarna är för korta, vänthallarna för små och stationsbyggnaden för sliten. Därför utreds hur stationen kan däckas över och utvecklas. 

En del i det är att flytta ut vissa funktioner från Centralens närområde. Och det är här Solna kommer in i bilden. 

Trafikverkets huvudspår är att låta bygga om Tomteboda bangård för att kunna tjäna som vändplats och uppställning av tåg.

En ny anläggning skulle också ge plats åt service av persontåg, påfyllning av mat och toalettömning liksom smidigare byten av tågpersonal.

Har andra planer

Men Solna säger nej.

– Vi har en helt annan vision för Tomteboda, säger Sara Kukka-Salam (S).

Det handlar dels om att Solna intill spårområdet, kring Västra skogen och Ingenting, redan planerar för stora mängder bostäder. Då är inte ökad tungtrafik önskvärd. 

Tidig skiss över en upprustad Tomteboda bangård. Projektet beräknas kosta fyra miljarder kronor.

Tidig skiss över en upprustad Tomteboda bangård. Projektet beräknas kosta fyra miljarder kronor.

Trafikverket

Dels vill staden på sikt se om det går att krympa spårområdet och omvandla Tomteboda till en stadsdel, en förlängning av Hagastaden med fokus på life science.

– Nu lägger man en våt filt över ett område som kan blomstra med bostäder och arbetsplatser, säger Sara Kukka-Salam.

Sara Kukka-Salam (S) anser att Trafikverket bortser från samhällsnyttan som nya bostäder och arbetsplatser skulle kunna ge på platsen.

Sara Kukka-Salam (S) anser att Trafikverket bortser från samhällsnyttan som nya bostäder och arbetsplatser skulle kunna ge på platsen.

Pressbild/Linda Haakansson

Hon ser negativa följder för inte bara Solna utan hela regionen.

– I ett läge där Stockholm växer och på en plats där man har chansen att länka ihop Solna och Karolinska med Kungsholmen är det väldigt kortsiktigt att cementera och bygga ut Tomteboda. Framtidens makthavare kommer undra varför vi har ett tågtvätteri mitt i stan.

Välj en annan plats, längre från stan, är uppmaningen från Solna.

– Det är så många kommuner som längtar efter statliga satsningar på infrastruktur. Alla pratar om järnvägsunderhållet. Varför göra en storsatsning på en plats där hemkommunen inte vill ha den? Staten brukar ha lite mer fingertoppskänsla än så. 

"Inget annat alternativ"

Enligt Trafikverket är Tomteboda rätt plats.

– Det är viktigt att man har de här funktionerna nära Stockholms central. Det måste vara norr om Centralen eftersom det bara finns två spår söder om. Tomteboda bangård har använts i 120 år och är en stor och central yta i järnvägssverige som vi behöver modernisera och utnyttja effektivt. Vi har inget annat alternativ, säger Peter Huledal, utredningsledare.

Att rulla tågen längre ut i systemet skulle kräva en kostsam utbyggnad av järnvägen, säger han.

– Det behövs inte om vi kan vända tågen i Tomteboda.

Byggstart inom tre år

Peter Huledal påpekar att man inte kommer att ta mer mark i anspråk än idag. Spårområdet kommer uppfattas som mer välordnat och mindre "skrotigt", säger han.

– Sen kan man förstå att det inte är bara positivt för Solna att ha järnvägsanläggningar som går genom kommunen. Det finns ett pris att ligga så centralt. Men järnvägen är ett riksintresse. Det är inte så enkelt att man som kommun kan ta i anspråk marken och bygga något annat där.

Trafikverket vill komma igång med Tomteboda så snart som möjligt.

– I bästa fall kan vi sätta spaden i marken om två-tre år.