Utbyggnaden av Mälarbanan har varit en utdragen huvudvärk för Solna. Först skulle den nya järnvägsplanen, som är en förutsättning för att börja bygga spår, vara klar 2020. Efter flera förseningar är 2027 senaste budet från Trafikverket.
Spåren kan ligga på plats först 2042-2045, och inte förrän då kan Solna börja börja med de 1 400 bostäder som ska byggas längs rälsen.
Som kompensation för kostnader för detaljplaner, projektorganisation och de arbetsområden som Trafikverket belägrat runt om i staden, ska Solna nu få betalt av Trafikverket.
Men inte för hela förseningen, i stället åtar sig Trafikverket att ersätta staden med 90 miljoner kronor för för fyra års försening. Övriga tre, menar man, berodde på en felaktig tidsbedömning om de förberedande arbetena.
Byggare lämnade
Utöver dealen är Solna stad och Trafikverket överens om en extra ersättning på tio miljoner kronor i utbyte mot att Trafikverket får rådighet över Ekensbergsbron under byggtiden.
Som Mitt i tidigare berättat har förseningarna påverkat Solna negativt. Under våren har samtliga exploatörer, som alltså velat bygga bostäder utmed rälsen, dragit sig ur.