Vi har hört det förut, men nu är det snart dags: Renoveringen av Vaxholms kajer startar i vinter.

Det lovar Robert Klingvall, projektledare på Vaxholms stad.

– Ja! Vi räknar med byggstart i mitten av december, säger han.

Han och kommunens inhyrde konsult Per Westman, huvudbyggledare och projekteringsledare har precis avslutat en träff med tänkbara entreprenörer. Annars har just upphandlingen av de som ska göra grovgörat varit en stötesten.

Start i december

Byggstarten var först tänkt att bli i september förra året, men sköts sedan till februari-mars 2023, och sedan till september.

Och nu ser det alltså ut att bli i december som allt startar på allvar, först i Österhamnen, mittemot Kastellet, en sträcka på 150-200 meter.

– Kajen stängs av för gångtrafik i höjd med planteringarna, berättar Per Westman.

Han flaggar för att det kommer att bli en hel del oljud när spontplank, profilerade stålplankor, ska slås ner i bottengruset hela vägen till gästhamnen. Bakom dessa ska sedan den nya kajen byggas, på den gamla.

Sommaruppehåll

– Arbetsuppgiften är att se till så att det finns en kaj, men att göra det så skonsamt som möjligt. Det är lite som ett tandläkarbesök, säger Per Westman.

För att inte påverka vaxholmsborna mer än nödvändigt ska det bullriga arbetet bara pågå dagtid på vardagar, med uppehåll under sommaren för att inte påverka turismen.

När Österhamnen stängs för renovering kommer båttrafik att dirigeras till andra delar av hamnen, med risk för trängsel.

Hur påverkas exempelvis Waxholmsbolagets trafik?

– Vi har en dialog. Den största risken är de stora båtarna, det har regionen sagt. Men vi räknar med att det går att lösa. Det blir svårt, men vi tror inte att de kommer att behöva dra ner på trafiken, säger Robert Klingvall.

Betongskapelserna på Rindö.

Betongskapelserna på Rindö.

Mikael Andersson

På en uppställningsyta mitt i skogen på Rindö står rader med märkliga betongmonoliter. Fler finns på Kullön. Är det Vaxholms egna Stonehenge? Eller kanske nya befästningsverk mot en orolig omvärld?

Inte. De ska bli kajen i Västerhamnen där man kommer avvika från metoden med stålspont. Ett 50-tal flera ton tunga L-formade block (tänk bokstöd) har redan tillverkats, av totalt ett 70-tal, som ska ersätta den gamla stenmuren där.

Håller ni budget?

– Den första kalkylen gjordes före pandemin och sedan har det varit svajigt, med ökade transportkostnader och energikostnader. Men vi ligger fortfarande väldigt nära den första budgeten. Det är vår bedömning, säger Per Westman.

Hälften av kostnaden, närmare 200 miljoner står staten för via Trafikverket, förutsatt att arbetet blir klart senast 2026.

– Än så länge ser vi ut att klara det. Det känns optimistiskt. Att vi är på gång nu, säger Robert Klingvall.