– Färjan Alvaret ska till Ljusterö och kommer först. Jag tror hon kommer i februari-mars, men det kan ändras, säger Erik Froste, chef för Trafikverket Färjerederiet.
Det blir i sådana fall inte första gången tidplanen ändras. Redan 2020, då Färjerederiet först berättade om sina planer, hoppades man att elfärjorna skulle levereras redan kring årsskiftet 2022/23. Så blev det inte.
Därefter var förhoppningen att den första färjan skulle levereras under sommaren 2024, med trafikstart i höstas. Inte heller den tidplanen höll.
Ny teknik
– Det är ett halvårs försening nästintill, konstaterar Erik Froste och förklarar det med att det är mycket ny teknik som ska klaffa i de nya flytfarkosterna.
Färjorna, som tillverkas av det Nederländska varvet Holland Shipyards Group i Hardinxveld, ska laddas och drivas med el, men i nödfall även kunna köras med förbränningsmotorer som går på diesel eller hydrerad vegetabilisk olja, HVO.
Elfärjan Alvaret. Enligt Erik Froste beror förseningarna på att de nya färjorna har mycket ny teknik.
Färjerederiet
De utrustas dessutom med smart teknik för att kunna korsa färjeleden med bara en knapptryckning. Vid fartygets ankomst ska de klara att förtöja sig helt själva och fälla upp bommarna så att bilarna kan köra av.
Färjan Alvaret är den första som leveras, till Ljusteröleden. Därefter kommer ytterligare en färja, Abisko, som ska trafikera Vaxholmsleden till Rindö.
– Det tar säker en månad efter det kommit innan de sätts i trafik, men det får vi se, säger Erik Froste.
Är besättningen utbildad för elfärjorna?
– Det tror vi. Stora delar av besättningen har varit i Nederländerna i omgångar, och vi har dessutom en simulator. Så att köra båten tror vi inte blir något problem.
Mindre vibrationer
Ett problem är däremot att sjöfolk som regel inte utbildas på elmotorer, berättar han, så det finns behov av mer kunskapsinhämtning.
Alvaret (i bakgrunden t v) och Abisko på varvet i Nederländerna.
Färjerederiet
Kommer passagerarna att märka någon skillnad med elfärjorna?
– Förhoppningsvis så lite som möjligt, men det blir mindre vibrationer och så släpper de ju inte ut något. Och så blir det lite högre driftsäkerhet, men de blir inte snabbare. Då drar de mer energi. Hastigheten är optimerad för den rutten.
Efter leveransen av de första två elfärjorna har Färjerederiet möjlighet att beställa ytterligare två från rederiet i Nederländerna. Även de är tänkta att gå i Österåker och Vaxholm.