Ska kosta. Staden börjar ta betalt för att flytta felparkerade elsparkcyklar korta sträckor, men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) tror att det kommer krävas mer för att få ordning på stan. Foto: Arkivfoto: Stefan Källstigen

Snart kan du få betala om du fulparkerar elsparkcykeln

Stockholms parkeringsvakter ska fortsätta flytta undan elsparkcyklar – ett jobb de ansvariga företagen snart måste betala för. Men det kan bli åkare som parkerat fel som får ta notan.

  • Publicerad 05:10, 10 nov 2020

250 kronor – så mycket vill staden ha betalt av uthyrningsföretagen varje gång parkeringsvakter tvingas flytta en illa parkerad elsparkcykel.

Arbetssättet, där p-vakter lyfter bort slarvigt ställda elsparkcyklar från trottoarer, cykelbanor och gator, har testats under tre veckor den här hösten. Hittills har det varit gratis för bolagen men när försöket nu blir permanent ska staden börja ta betalt.

– Jag tror att det kommer ge effekt. Eftersom varje kort flytt kostar 250 kronor så är det i förhållande till en cykels vinst rätt så mycket pengar, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Foto kan användas mot åkaren

Den nya avgiften har fått företagen att titta på om de i sin tur kan tvinga åkarna att betala för fulparkeringarna. Lime uppger att åkare kan åka på notan från staden om de kan bevisa att det är åkaren som har gjort fel. Lime kommer granska de foton som åkare måste ta av sin parkering.

– Ibland puttas elsparkcyklarna omkull eller flyttas men om vi kan bevisa att den senaste åkaren är ansvarig för en felparkering med fotot så är det möjligt att skicka boten vidare, säger Florian Anders, kommunikationsansvarig på Lime.

Företaget Voi uppger att man tittar på en liknande lösning som först ska testa i mindre skala för att sen rullas ut brett.

Går att fuska – än så länge

Än så länge är det dock lätt för åkarna att komma undan eftersom det går att ta ett foto på något helt annat än sin parkering. Men den smitvägen ska täppas till, uppger Florian Anders på Lime.

– Ibland tar folk bara ett kort på ett hus eller sin sko men vi jobbar med ny teknik som tvingar åkaren att ta en ny bild på sin parkerade elsparkcykel när man gör så, säger han.

Samtidigt som parkeringsvakterna började rensa upp bland elsparkcyklarna skickade också ett par av de ansvariga företagen själva ut personal för att lyfta bort farligt parkerade fordon. En direkt effekt av stadens nya arbete, tror Daniel Helldén.

Trots det anser han att det kommer krävas mer.

– Vi har funderingar på nya sätt att styra upp det här, men vi får återkomma om hur vi gör det. Först vill jag ha ett fysiskt möte med alla de här bolagen, säger han.

Vanlig syn. Stockholmarna har tvingats vänja sig vid att elsparkcyklar ligger och dräller på olämpliga platser. Foto: Arkivfoto: Michael Toll

300 flyttade elsparkcyklar på tre veckor

Under tre veckor i september och oktober testade stadens parkeringsvakter att flytta elsparkcyklar korta sträckor.

På tre veckor flyttade parkeringsvakterna nästan 300 elsparkcyklar.

Tidigare har felparkerade elsparkcyklar körts iväg till Lunda industriområde, där bolagen fått lösa ut fordonen. Det kostar 500 kronor per cykel.

Men de längre flyttarna har varit sällsynta. Förra året gjordes runt 200 sådana flyttar.

Den nya avgiften på 250 kronor för de korta flyttarna ska gälla från och med 1 mars 2021.

Visa merVisa mindre