Bygget av den nya tunnelbanan pågår på flera platser i Stockholm. På Söder har det sedan en tid jobbats med en 750 meter lång arbetstunnel från Londonviadukten för den nya stationen Sofia och man har nu nått fram till där plattformen ska vara.

Snart är det därmed även dags för bygget att dra igång ovan jord, i Stigbergsparken där stationsbyggnaden ska ligga, något som väckt kritik.

https://www.mitti.se/nyheter/historiska-fynd-gjorda-i-stigbergsparken/reptke!Ze4amLneVfgFtd35n0C@7Q/

I gång efter sommaren

Arbetet kommer starta i augusti genom att ett byggplank sätts upp i parken. Station, spårtunnel och servicetunnel börjar sedan sprängas ut i höst samt spontarbeten. Sedan väntar sprängningar också för hisschaktet som ska gå ner till plattformen på 100 meters djup.

– Det är ett väldigt stort och djupt schakt, som innebär en hel del tekniska utmaningar. Först ska vi ta oss igenom jordlagren ner till berget, innan vi kan börja spränga oss ner under våren 2022, säger projektchef Andreas Burghauser.

Borrning kommer även ska underifrån, och planen är att föra ner sprängstenen i hålet för vidare transport bort via arbetstunneln och Stadsgårdsleden.

https://www.mitti.se/nyheter/trad-falls-i-stigbergsparken-i-vantan-pa-forvaltningsratten/repuci!zBhxq95lRQGREW5cmRP2Aw/

Arbetsområde i flera år

Det kommer även pågå fortsatt arbete med spårtunnlar norrut under Saltsjön samt söderut mot Hammarby kanal för att koppla på spåren mot Kungsträdgården respektive Gullmarsplan och Söderort samt Hammarby sjöstad och Nacka.

– Vi kommer inte att köra transporter av bergmassor på Folkungagatan, däremot blir det en del annan tung trafik in och ut från arbetsområdet, säger Andreas Burghauser. 

Parken kommer vara ett arbetsområde under flera år, då trafikstarten är satt till 2028, enligt Förvaltningen för utbyggd tunnelbana som har skickat ut information till boende och verksamheter i området.

https://www.mitti.se/nyheter/folj-med-halvvags-ner-till-t-banestation-sofia/reptjm!YMJjG2iKRdkFB1M0JpjRg/