På tisdagförmiddagen 18 oktober utsågs Anton Fendert (MP) formellt till Stockholms nya trafikregionråd. Han efterträder därmed Kristoffer Tamsons (M) och tar över det politiska ansvaret för SL och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.

– Det känns fantastiskt, det är ett enormt förtroende att få ansvar för kollektivtrafiken som har en stor betydelse för så många människor, säger Anton Fendert.

Vad är det viktigaste du vill göra?

– Det är att öka andelen som åker i kollektivtrafiken. Den ska bli effektivare och få fler avgångar. Vi vill också bygga den ut så att det blir lättare att resa kollektivt på tvären i regionen.

https://www.mitti.se/debatt/debatt-sa-bygger-vi-15-minutersstaden/repvig!4jezYfkqLBGHAc@dYKRIPg/

Vad är det första SL-resenärerna kommer att märka av maktskiftet?

– Det är att priset på SL-kortet inte höjs den i januari 2023. Och att sommarlovskortet för barn och ungdomar permanentas.

När utvidgas sommarlovskortet till de andra skolloven?

– Det är svårt att säga, men det är klart att det blir innan mandatperiodens slut.

Samma svar ger Anton Fendert när det gäller de sänkta taxor för barn och ungdomar, studenter, och pensionärer, som Centerpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet har enats om i sin gemensamma plattform.

Formuleringen i partiernas programförklaring är långtifrån tydlig. Det nämns som en "målsättning att skapa utrymme för att bromsa den samlade taxeutvecklingen". Samtidigt talas om stora ekonomiska utmaningar.

Är sänkningen realistisk?

– Det är svårt att föregripa budgetprocessen. Men det är absolut både realistiskt att det kan genomföras under mandatperionden. Och framförallt är det nödvändigt, med tanke på hur inflationen utvecklas. Det här är grupper som behöver en ekonomisk avlastning, säger Anton Fendert.

Men hur snart det kan ske eller hur stor sänkningen blir, det vill inte Fendert uttala sig om innan budgetprocessen har kommit igång.

https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-hela-nya-regionstyret/repvjr!jrZm9lkk5t3DJtWFpMd@8Q/