Den 28 juni slogs portarna upp för säsongen och Drottningholms och Kina slott var redo för besökare. När årets säsong stängde den 22 augusti hade Drottningholms slott haft drygt 17 300 besökare och Kina slott drygt 6 000 besökare.

Det ligger ungefär i linje med sommaren 2020, men är mycket lägre än 2019. Men då var öppettiderna även betydligt mer generösa då pandemin inte slagit till än.

– Som för många andra var det svårt för oss att veta hur pandemin skulle påverka oss, men vi ser att vi ligger något över antalet som besökte slotten sommaren 2020, säger Helena Chreisti, enhetschef för marknad och pedagogik.

Något som sticker ut i år är att allt fler barnfamiljer har lockats till de kungliga slotten på Mälaröarna.

– Det är jättekul att barnfamiljerna har hittat hit.

Färre utländska turister

Fler familjer som semestrar i Sverige tror Helena Chreisti har bidragit till uppsvinget.

– Vi har haft en del besökare från de nordiska länderna, Tyskland och Frankrike, men majoriteten är svenskar. 2019 hade vi till exempel 70-80 procent utländska gäster. Det var mycket kryssningar och mer japanska, kinesiska, amerikanska och sydeuropeiska besökare.

Att locka de yngre besökarna har varit en medveten satsning, där man genom olika kampanjer riktat sig mot barnfamiljer. Med tanke på det stora intresset fortsätter satsningen.

– Vi har enkla aktiviteter på både Drottningholm och Kina slott. Det finns till exempel en bildjakt där man ska leta detaljer i inredningen. Ofta lockar det hela familjen att hitta ett lejon eller en blomma, säger Helena Chreisti.

När pandemin tillåter kommer även lovaktiviteter för barn öppna igen.