Nu byter SL-kortet färg. Det nya gröna kortet får bättre funktioner, berättar trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M). Foto: Mostphotos/Region Stockholm

SL går från blått till grönt när nytt kort införs

Accessystemet har gjort sitt. Ett nytt och modernare biljettsystem införs och då får vi ny färg på kortet!

  • Publicerad 10:40, 21 sep 2021

Det går också att ladda på distans, om man till exempel har ett barn som är ute och åker och har slut på pengar.

Nu byter SL-kortet färg. Det blå access-kortet är på väg ut, och ett nytt, grönt, SL-kort införs.

Anledningen är att accessystemet tjänat ut och avtalet med företaget som äger systemet går mot sitt slut.

– Det har över tio år på nacken. Nu inför vi en helt ny teknik som är robust och pålitlig och som ska fungera i många år framöver, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Tanka på direkt

Redan nu kan man blippa sitt bankkort direkt i spärren för att köpa enkelbiljetter. Så snart tekniken är på plats kommer resenärerna kunna ha även sin 30-dagarsbiljett på bankkortet.

Men många vill ha sina biljetter på ett separat kort, och då är det det gröna kortet som gäller.

– Man kan tanka på biljetten från dator eller mobil direkt, och behöver inte som nu vänta i upp till tre dagar på att biljetten ska finnas på kortet. Det går också att ladda på distans, om man till exempel har ett barn som är ute och åker och har slut på pengar.

Och om man förlorar sitt kort kan de biljetter man tankat på föras över till mobilen eller till ett nytt kort direkt.

Blippa grönt

Det gröna kortet kan börja användas från och med onsdag den 22 september.

Det blippas i gröna kortläsare och kan beställas hos SL och skickas då hem med posten. Det kan också hämtas vid SL:s kundcenter på T-centralen.

Kortbytet kostar 30 miljoner kronor och beräknas vara fullt utbyggt i mars 2022. Access-systemet fasas ut och ska vara helt ersatt under 2023.

Eget system

Det nya systemet har utvecklats av regionens trafikförvaltning. Systemet innebär att man inte behöver ladda ner sin biljett, utan den finns på ett bakomliggande system med koppling till ett SL-kort, mobil, eller någon annan typ av bärare.

– Vi äger systemet och har nu rådighet över att utveckla eller ändra i det, säger Tamsons.