Förra veckan drabbades närmare 10 000 elkunder i Skogås, Trångsund och Länna av strömavbrott. Flera personer Mitt i träffar i Skogås centrum berättar hur strömmen kom och gick flera gånger. Och så har det varit de senaste veckorna.

– Förra veckan var det fem, sex stycken. I måndags två, tre stycken (31/10 red anm). Jag skulle in här och göra begravningsbinderier, men jag kom inte in i butiken utan fick vänta utanför en halvtimme. Då blir man lite småstressad. Man visste ju inte hur länge det skulle hålla på heller, säger Caroline Sahlén, som driver blomsterhandeln.

En annan dag var det strömavbrott när hon skulle stänga butiken.

– Vi skulle precis packa ihop, men då blev det strömavbrott och allt blev mörkt. Vi kunde inte stänga jalusierna, utan fick vänta tills strömmen kom tillbaka, säger Caroline Sahlén.

Ständiga strömavbrott ställer till det för många, även om de kanske bara varar någon timme varje gång.

– Det var väl fyra, fem gånger på en dag. Det är svårt att jobba hemma, det är lite jobbigt. Jag hoppas att det är slut med det nu. Det tråkiga är väl att vi inte får någon förklaring. På Vattenfalls hemsida står det bara "strömavbrott åtgärdat", säger Sandra Björkman, som bor i Sjöängen.

Besiktigat kablar

Vattenfall säger att man beklagar strömavbrotten.

– Det är jättetråkigt och vi beklagar djupt att det händer, men vi jobbar hårt för att det ska fungera, säger Carina Netterlind, pressekreterare på Vattenfall.

Enligt Vattenfall har det totalt varit strömavbrott vid fem tillfällen under oktober och början av november.

– Det är de uppgifter som jag har fått från driftledarna. Den 19 oktober vet jag att det var till och från hela dagen.

Vad beror det på att det varit så många strömavbrott på kort tid?

– Vi håller på att felsöka och analysera vad det beror på. Vi har den senaste månaden besiktigat våra ledningar i området med hjälp av helikopter och vi har genomfört reparation av en havererad kabel.

Exakt vad de upprepade strömavbrotten vet Vattenfall inte då utredningen inte är klar.

Carina Netterlind säger också att delar av elnätet i området är gammalt och att man besiktigar och bygger bort delar där det riskerar att bli elavbrott i framtiden.

Flera Skogåsbor efterlyser information från er kring vad strömavbrotten beror på. Kan ni bli bättre på att informera?

– Det finns alltid utrymme för förbättringar och om de upplever att de inte fått tillräckligt med information i god tid få vi ta med oss det.