Det är lästimme i klass 3 på Friskolan Hästens nära Sunneplan. Eleverna hämtar sina mobiltelefoner ur lådan hos fritidspedagog Henrik Hagren. Sen plockar de ned varsin vit kartong från en hylla och tar fram sina VR-glasögon.

Eh... vänta nu. Lästimme? Med mobiltelefoner? Och VR-glasögon?!

Jo, det stämmer faktiskt. Varje morgon under tolv veckors tid inleder klassen skoldagen med lästräning, med hjälp av skärmar.

– Det är lite knäppt. Att man kan använda skärm för att lösa problem som kan orsakas av just skärmar, medger rektor Cecilia Jonsson.

Tränar ögonens koordination

Forskning visar att hög skärmanvändning kan försämra barns språkkunskaper. Det anses påverka koncentration och inlärningsförmåga negativt, särskilt hos yngre barn.

Men det som händer i klassrummet i Farsta är inte vilken skärmanvändning som helst. Det är ett program utvecklat av företaget Imvi Labs med forskare från Karolinska institutet. Fokus ligger på att förbättra det som kallas samsyn.

– Det övar upp synen genom att träna ögonens koordination, hur ögonen samspelar med varann. Det ökar koncentration och uthållighet vid läsning, förklarar läraren Johanna Clarin Roda.

Läraren Johanna Clarin Roda förklarar begreppet samsyn, som spelar stor roll vid läsning.

Läraren Johanna Clarin Roda förklarar begreppet samsyn, som spelar stor roll vid läsning.

Angie Gray

Ungefär tio procent av alla mellan 8 och 35 år lider av problem med samsynen.

VR-metoden ska alltså råda bot på det.

– Det tränar ögonen att läsa snabbare, förklarar Elias Söderström som är redo att sätta i gång dagens övning.

Han visar upp sin mobiltelefon där skärmen är delad i två och visar ett tv-program från UR.

– När jag stoppar ner mobilen i VR-glsögonen blir de två bilderna en. Det är som en stor bio, beskriver han.

”Det hjälper jättemycket”

Att träna samsyn är inte nytt. För dyslektiker finns en känd övning som går ut på att under en halvtimme fokusera på en penna på olika avstånd från ögonen

– Det är svårt att få barn att göra, konstaterar Johanna Clarin Roda.

Kring VR-glasögonen är entusiasmen desto större.

– Det hjälper jättemycket, jag läser mycket snabbare nu, säger Nina Petronijevic.

Medan övningen pågår är det helt tyst i klassrummet.

– Det är lätt för dem att hitta fokus. Det blir en tydlig grej att försvinna in i, konstaterar Henrik Hagren.

Lurar och glasögon på gör att stämningen i klassrummet är tyst och koncentrerad.

Lurar och glasögon på gör att stämningen i klassrummet är tyst och koncentrerad.

Angie Gray

Tester visar framsteg

Efter en kvart åker glasögonen av och följs av en stunds tyst läsning på egen hand. Det här är andra året skolan testar metoden, som används i både ettan och trean.

Var sjätte vecka görs lästester.

– Vi ser otroligt stora förbättringar på gruppnivå, säger rektor Cecilia Jonsson, med brasklappen att elever i låga årskurser ofta utvecklas snabbt ändå.