Mitt i berättade nyligen att Bromma sjukhus börjat överväga en egen busslinje för att lösa bussfiaskot efter stadens byggfadäs 2018 – som sedan dess stoppat reguljär busstrafik. I sju år har staden och regionen bråkat kring frågan utan att busstrafiken återinförts.
Inget gehör hos politikerna
I fjol öppnade det sjukhuset efter flera års renovering. Kollektivtrafiken är mer saknad än någonsin och när sjukhuset inte fått något gehör hos politiken började vårdaktörerna och fastighetsägaren Vectura undersöka en egen lösning.
Det har blivit för trångt för SL att trafikera Bromma sjukhus sedan ombyggnationerna 2018, enligt SL.
Filip Magnusson
"Blir för svårt"
– Offerterna visar att det blir för svårt att få till. Inte minst på grund av eventuella begränsningar. Vilka skulle få åka med bussen och vilka skulle den eventuellt vara avgiftsfri för? Många som bor här hade velat åka, trots att de inte har med sjukhuset att göra. Det blir för svårt att hantera, säger Stockholms sjukhems affärsutvecklare Marinette Hansson.
Är ert beslut definitivt?
– Som det ser ut, ja. Alltför många gränsdragnings- och säkerhetsfrågor behöver hanteras. Vi har varken kapaciteten eller kompetensen.
"Vi har varken kapaciteten eller kompetensen för att själva ta in en buss", säger Marinette Hansson vid Bromma sjukhus nu.
Filip Magnusson
Sedan 2018 – då staden mot SL:s protester smalnade av gatan utanför sjukhuset och byggde ut parkområdet – tvingas patienter och besökare som åker kommunalt hoppa av vid Spångavägen eller Råckstavägens busshållplatser runt 500 meter bort.
SL kräver ny vändplats
Många av dessa är äldre och sköra, och flera kommer med rullatorer.
Vid Bromma sjukhus finns i dag bland annat specialistvård för höft- och knäartros, geriatrik och ett nyöppnat äldreboende. SL kräver att staden gör en ny vändplats för bussen, helst vid Beckomberga simhall.
Även Spångavägens rondell för trång
Något som staden hittills avvisat. Samtidigt höjer nu SL kraven ytterligare för en eventuell busslinje österifrån.
SL anser att staden måste göra en ny vändplats vid Beckomberga simhall om SL ska börja trafikera området igen – något staden vägrat hittills.
Filip Magnusson
– Cirkulationsplatsen på Spångavägen är för trång för busstrafik via Beckomberga allé, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.
Lars Strömgren, trafikborgarråd i Stockholms stad, har tidigare bestämt hävdat att det inte krävs några större ombyggnationer för att SL ska kunna trafikera området igen.
SL: Stockholms stad tar ställning i frågan
– Stockholms stad håller just nu på att ta ställning kring hur man ska fortsätta jobba vidare för busstrafik till sjukhuset, men vi har inget ytterligare att tillägga, säger Natalie Nordenswan.
Mitt i har sökt Lars Strömgren.