Den ovanligt kalla vintern fortsätter att ställa till det i tågtrafiken. Under tisdagen ställdes var tredje avgång mellan Stockholm och Göteborg in. Risken är att avgångar till och från Stockholm kommer att fortsätta ställas in ändå fram till mars. Det beror på att tågen inte hinner få nödvändig service och kontroll – eftersom de inte tinar tillräckligt fort.

Järnvägen inte anpassad för fördubblat resande

– Det är ungefär tio år sen vi hade en så här tuff vinter. Systemet klarar inte av det. Under en normalvinter snurrar tågen runt i systemet och kommer till slut till Malmö, till exempel, där det är plusgrader och då försvinner isen naturligt, säger Dan Olofsson.

Så hela tågnätet är beroende av att det är plusgrader någonstans i Sverige?

– Ja, så kan man säga.

Sett till det totala antalet sittplatser på svenska tåg har tågresandet i landet år 2024 dubblerats jämfört med 2004, enligt myndigheten Trafikanalys. Men utbyggnaden av järnvägens infrastruktur – som omfattar alltifrån nya spår till hallar där tåg kan tina – har inte hängt med.

Här värms ett tåg upp.

Här värms ett tåg upp.

Skärmdump/SJ

Kan ta en hel dag att tina

Det finns två sätt att tina tågen på. Antingen kör man in dem i en hall och så får de tina av sig själva. Det kan ta en hel dag. Eller så används varmluftsblås på tågens underreden. Det tar bara ungefär två till fyra timmar. I Stockholms Hagalundsdepå finns kapacitet att använda varmluftsblås på elva tågsätt åt gången, men det räcker inte till när det är vinter i hela Sverige.

– Alla anläggningar används men det behövs fler, särskilt i Stockholm och Göteborg, även om vi bara behöver använda dem var tionde år.

På ett X 2000-tåg utförs service eller tillsyn av delar som sitter fast i underredet, som hjul och boggier, i genomsnitt efter cirka 1,5 vecka. Och det är där isen fastnar.

– Därutöver måste trasiga delar lagas. Snön och isen gör att tågen slits hårdare eftersom isklumpar som ramlar ner under resans gång kan slå i saker under tåget, säger Dan Olofsson.

Så här kan det se ut vid tågens hjul vintertid.

Så här kan det se ut vid tågens hjul vintertid.

Skärmdump/SJ

Krävs enorm investering

Det samlade investeringsbehovet för att öka tågtrafiken under vintern – bland annat fler spår, depåer, svarvanläggningar för att laga hjul och avisningsplatser – uppgår till flera miljarder, enligt Dan Olofsson.

Är det rimligt att investera miljarder för något som inträffar var tionde år?

– Man måste se det som ett paket för att öka kapaciteten. Det har investerats på tok för lite i järnvägens infrastruktur och det finns en enorm skuld att jobba i kapp. Men ingen är beredd att betala priset.

Den svenska järnvägen har varit eftersatt länge. Den 15 januari larmade Trafikverket om att det saknas 150 miljarder till nödvändigt underhåll och investeringar i vägar och järnvägar till 2037.

 Dan Olofsson, presstalesperson SJ.

Dan Olofsson, presstalesperson SJ.

Anna Alverhag

SJ medger: ”Hade kunnat bli mindre krångel”

För att undvika att ställa in så många tåg som i år hade SJ kunnat ta höjd för en kall vinter genom att reducera trafiken från början.

– Det blir ingen skillnad i antalet tåg som kör, men vi har sålt biljetter och sen ställt in. Det hade kunnat bli mindre krångel för resenärerna.

Mitt i har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson för en kommentar.