SJ har genomfört en upphandling och beslutat att investera in minst 25 nya regionaltåg. Köpet av de nya tågen är en av de allra största tågaffärerna i SJs historia.

– Den här investeringen kan absolut bli den största någonsin, större än när vi investerade i SJ3000-tågen. Det kan bli fler än 25 tåg. En majoritet av dessa kommer att trafikera Stockholm, säger SJ:s affärschef Jan Kyrk.

https://www.mitti.se/nyheter/sj-lanserar-nya-x2000/repukb!rbjOD5UKIf3jd9AQn2J5zQ/

Ska nå klimatmålen

Anledningarna till satsningen är flera.

Under de senaste 20 åren har tågresandet i Sverige mer än fördubblats. Möjligheten att erbjuda tåget som färdmedel är en viktig förutsättning för att Sverige ska kunna nå klimatmålen.

Vanligare med hemmajobb

Samtidigt ser man en allt större efterfrågan i Stockholmsregionen.

– Ett mer flexibelt arbetssätt innebär att många kan tänka sig att pendla lite längre än tidigare, där man är på arbetsplatsen en till tre dagar per vecka och samtidigt utnyttjar tågets stora fördel, att det går bra att använda restiden till arbete, rekreation eller vila, säger Jan Kyrk.

https://www.mitti.se/nyheter/sj-borjar-kora-direkttag-till-kopenhamn/repuii!h@kgyjdycUMNDs77zg0@Gw/

I trafik om tre-fyra år

De nya tågen förväntas kunna sättas i trafik under 2025 och köras på sträckorna Stockholm-Göteborg (via Västerås, Örebro och Skövde), Stockholm-Uppsala, Linköping- Ljusdal (via Norrköping-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle) samt Kalmar-Göteborg där de kommer att ersätta dagens loktåg.

– Tre av fyra linjer berör Stockholm och 2025 ska de vara i drift. Det är viktigt för oss. Den långa utvecklingen är att fler kommer välja tåg. Då behövs den här satsningen.

Investeringen i nya regionaltåg spås enligt SJ landa på cirka tre miljarder kronor.

https://www.mitti.se/nyheter/nu-lanseras-nytt-nattag-till-berlin/reptkx!X4B5LEBWiE3v2hR5whxdfQ/