Längs Gamla stans västra sida löper en cykelbana längs Riddarholmskanalen. Enligt staden lämnar sträckan – från Riddarhuskajen till Munkbron – en del att önska.

– Det är ett av våra största sorgebarn och en katastrof vad gäller trafiksäkerhet,säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Därför är det tänkt att cykelbanan breddas. Norr och väster om Riddarhuset ska även kurvorna göras mindre snäva.

Där banan går längs kanalen sker breddningen med en konsol, som anläggs från befintlig kaj ut över vattnet.

Det gamla brofästet bredvid Riddarholmsbron, som går ut i cykelbanan, tas bort.

– Under rusningstid cyklar man där med andan i halsen, med risk att dundra in i räcke, bropelare eller andra cyklister. Det här projektet är helt nödvändigt, säger Daniel Helldén.

Samtidigt föreslås ny belysning och nya träd.

https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-cykelprojekten-i-stockholm-som-byggs-i-ar/repubx!3Spk1WM2GNkXpsj5JaJ4g/

Pågå i ett år

Arbetet väntas pågå i strax över ett år. Staden räknar med att viss trafik flyttas till Skeppsbron, men konstaterar att omledning kommer krävas.

– Vi får nog göra provisoriska lösningar på Rådhusgränd och Riddarhusgränd, och några kommer nog välja att cykla på Stora Nygatan, säger Daniel Helldén.

Kostnaden för projektet är räknat till 82 miljoner kronor, vilket dels kan finansieras med statliga medel. Byggstart väntas under 2024.

Ärendet ska upp i trafiknämnden 12 maj.

https://www.mitti.se/nyheter/loftet-stockholm-far-helt-ny-cykelbro-mitt-i-stan/repqdu!d5J3D4DwrAZPWjEUSDcPxg/