I söndags öppnade Saltsjöbanan igen. Trots renoveringar för 490 miljoner kronor har tågen mest stått still sedan nyöppningen i december förra året.

Framför allt har det handlat om problem med smörjbalansen. Torra spår har orsakat onormalt slitage på vagnarnas hjul och tvingat SL att stoppa tågen.

Trots alla problem med smörjningen glömde SL bort att smörjsystemet bytts – flera gånger – när Mitt i bad om en sammanställning över vad renoveringen har kostat.

”Inte helt optimalt”

Saltsjöbanan stängdes den 1 januari 2023 för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby. Under 2023 och 2024 monterades dessutom de gamla smörjsystemen med 29 smörjapparater ned, enligt Stockholms spårvägar. Enligt SL installerades i stället sex nya smörjapparater för totalt 2,25 miljoner kronor.

”Det nya systemet visade sig inte fungera som avsett och den så kallade smörjbalansen var omöjlig att upprätthålla, vilket ledde till skador på fordonen och en långvarig trafikavstängning”, skriver Stockholms spårvägar i ett pressmeddelande.

Under 2025 behövde ytterligare sju smörjapparater installeras för totalt 1,45 miljoner kronor, enligt SL.

Nu medger SL att rutinerna brast. Både de nya smörjapparaterna och den manuella smörjningen har hanterats fel. Dessutom placerades smörjapparaterna fel.

– Det är inte att smörjapparaterna är dåliga men placeringen har inte varit helt optimal. Nu har vi satt ut fler smörjapparater och placerat dem bättre i förhållande till kurvor och bytt till ett nytt smörjmedel, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Stockholms spårvägar har också tagit fram nya instruktioner och utbildningar för hur smörjningen ska hanteras.

Miljonnota trots stopp

SL har under avstängningen betalat entreprenören Stockholms spårvägar som kör trafiken på Saltsjöbanan 3,5 miljoner kronor i månaden – lika mycket som när tågen kördes. SL framhåller att entreprenören har fått grundersättningen på 75 procent men gått miste om resterande 25 procent och bonus.

Samtidigt har SL under perioden tvingats ta in ersättningsbussar för närmare 11 miljoner kronor i månaden.

Precis som tidigare är det Saltsjö-Järla som är slutstation eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna leda om biltrafiken under tiden Värmdövägen byggs om. Ersättningsbussarna fortsätter att vara ett komplement till tågen fram till år 2028 då Saltsjöbanan återigen ska köra till Slussen. 

Hur mycket smörjningen kommer att kosta nu när tågen rullar är oklart.

– Det är Stockholms spårvägar som har helhetsansvar för att sköta trafikdrift, underhåll av fordon och smörjbalans. Vi ersätter inte kostnader för drift av smörjsystemet separat till dem utan det ingår i den totala ersättningen som Stockholms spårvägar får, säger Elin Lindström.