Det är trångt om utrymmet i trafiken för såväl cyklister som bilister. Foto: Sacharias Källdén

Så ska Stockholm bli en cykelstad

Nya cykelgator, tre expressvägar genom stan och bättre säkerhet för cyklister. Nya cykelgator, tre expressvägar genom stan och bättre säkerhet för cyklister. Dessutom snabba cykelstråk från förorten in till stan. Politiker i såväl stadshuset som i Regionen vill underlätta för stockholmare att cykla.

  • Publicerad 06:00, 30 nov 2020

Det finns idag en tydlig majoritet i Stadshuset för att förvandla Stockholm till en cykelstad. Lagen om cykelgator träder i kraft 1 december, vilket innebär att bilister på dessa gator måste anpassa sig till cyklister och ge dem företräde.

I dagarna kom Socialdemokraterna med förslaget att Surbrunnsgatan, Rörstrandsgatan och Hornsbergs strand görs om till sådana cykelgator nästa år.

Dessutom vill de se tre expressvägar för pendlande cyklister, kallade cykelstrador, ska gå norrut, västerut och söderut. Medan de utreds föreslår Socialdemokraterna att tillfälliga vägar inrättas, vilket kan innebära att parkeringsplatser och körfält på Birger Jarlsgatan, Sankt Eriksgatan och Götgatan eller parallellgator avsätts åt cyklister.

– Exakt hur de ska gå får man utreda. Både gällande cykelstrador och cykelgatorna tror jag att man kan komma överens. Men för att vi ska kunna argumentera för dem måste vi ha korrekta siffror över hur stora flödena är och över trafiksäkerhetsfrågorna, säger Jan Valeskog (s), oppositionsborgarråd och talesperson i trafikfrågor.

Stockholms stad. Jan Valeskog (S), oppositionsråd trafiknämnden. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd. Foto: Socialdemokraterna/Ylva Bergman

Trafikborgarråd Daniel Helldén (mp) föreslog nyligen cykelgator på just de gator Socialdemokraterna lyfter. Han menar att trafikkontoret har bra koll över cykelolyckor, även om det finns ett mörkertal, och att många av de ombyggnationer som pågår i Stockholm är för att främja just cykling och säkerhet.

Det är sällan partierna i trafiknämnden är oense i cykelfrågorna, säger han och pekar på att den så kallade cykelmiljarden utökas i det nya budgetförslaget.

– Jag har lite svårt att se vad det storskaliga i satsningen är, som inte redan pågår. Vi har historiskt stora investeringar i infrastrukturen för cyklingen. Vi är inne på den andra miljarden nu.

Paris breddar boulevarderna

Att bredda gator och broar för expressvägar likt storstäder som Paris gjort, menar Helldén är intressant att diskutera.

– Det har Vänsterpartiet också lyft. Det finns uppdrag för att se om man kan göra det. Det finns egentligen ingen konflikt i den här motionen. Möjligtvis att Socialdemokraterna inte är särskilt uppdaterade på det vi redan håller på med, säger han.

Växlar upp utbyggnaden av cykelvägarna

Henrik Miger, 35, säljare, jobbar på Kungsholmen: " Superbra! Jag cyklar till Kungsholms strand varje dag och det har blivit mycket bättre, till exempel att de breddat fälten och fixat svängar"

Folke Karling, 82, pensionär, Östermalm: Det är väl ganska bra om det görs om lagom. Värtavägen byggdes om för cyklister men nästan inga cyklar där. Nu är det trångt för bilar och bussar.

Cykelgator och -stråk att utreda:

Cykelgator som föreslagits av både den blågröna majoriteten och oppositionen:

Surbrunnsgatan, Sidogator till Ringvägen, Swedenborgsgatan, Rörstrandsgatan, Hornsbergs strand, Kungsholms trand, Repslagargatan.

Cykelstrador som utreds:

Föreslagna expressvägar in och ut ur stan för cyklister Socialdemokraterna vill utreda.

Norr: en blå cykelstrada längs med Birger Jarlsgatan eller Sveavägen, alternativt parallellgator.

Väst: röd cykelstrada längs med Sankt Eriksgatan alternativt parallellgator.

Syd: grön cykelstrada längs med Götgatan, alternativt parallellgator.

Visa merVisa mindre

Karin Wieselblad, 63, sjuksköterska, Birkastan: Det är givetvis jättebra. Men det får inte bli farligt. Jag är inte rädd för bilister, jag är rädd för andra cyklister. Många av dem följer inte trafikreglerna.

Ulrika Gill, 49, Södermalm: Äntligen! Ner med bilismen. Jag cyklar till jobbet varje dag, omlokalisera bilarna till lite bättre gator. Framtiden är cyklarna. Foto: Peklka Pääkkö

Bilister spår igenproppade gator

Snart kan cyklister få företräde på utvalda vägar. Stockholms stads trafikpolitiker vill minska privatbilismen och öka cyklandet. Bilister oroar sig för att det blir längre köer för alla trafikanter.

Bra att man skapar åtgärder för att få fler att cykla, men många behöver bilen för att få vardagen att gå ihop, säger Stefan Dubois, policystrateg på M Sverige. Foto: M Sverige

Trafikkontoret har redan planer på utvalda cykelgator där cyklisterna bestämmer farten. Flera partier vill även att cyklister bereds mer plats på tre av stans största gator, genom avsätta körfält och flytt av parkeringsplatser.

Men Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, menar att åtgärderna riskerar att leda till trängsel och längre köer för både bilister och cyklister.

– Det här förslaget är bra men cykelstråk borde läggas på parallella eller mindre gator. För trafiksäkerhetens skull är det alltid bättre när bilar och cyklar separeras, säger policystrategen Stefan Dubois.

Vad tycker ni om stadens trafikpolitik?

– M Sverige har länge efterlyst att politiken tar ett helhetsgrepp om trafikstrukturen i Stockholm. Det är bra att man skapar åtgärder för att fler människor ska cykla men många människor behöver bilen för att få vardagen att gå ihop. Både bilar och cyklar måste få plats i trafiken.

Nationellt kritiserad trafikpolitik

I en debattartikel i Expressen tidigare i år föreslog moderater i Riksdagen minskade bil- och bensinskatter. Partiet har även kritiserat miljözoner likt den i Hornstull.

I Stockholm hänvisar Moderaterna till trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– Jag är väl inte så förvånad att man väljer att skjuta fram partiet som faktiskt ansvarar för de här frågorna, det kanske var grunden för att få till det här samarbetet, säger Stefan Dubois.