Det finns idag en tydlig majoritet i Stadshuset för att förvandla Stockholm till en cykelstad. Lagen om cykelgator träder i kraft 1 december, vilket innebär att bilister på dessa gator måste anpassa sig till cyklister och ge dem företräde.
I dagarna kom Socialdemokraterna med förslaget att Surbrunnsgatan, Rörstrandsgatan och Hornsbergs strand görs om till sådana cykelgator nästa år.
Dessutom vill de se tre expressvägar för pendlande cyklister, kallade cykelstrador, ska gå norrut, västerut och söderut. Medan de utreds föreslår Socialdemokraterna att tillfälliga vägar inrättas, vilket kan innebära att parkeringsplatser och körfält på Birger Jarlsgatan, Sankt Eriksgatan och Götgatan eller parallellgator avsätts åt cyklister.
– Exakt hur de ska gå får man utreda. Både gällande cykelstrador och cykelgatorna tror jag att man kan komma överens. Men för att vi ska kunna argumentera för dem måste vi ha korrekta siffror över hur stora flödena är och över trafiksäkerhetsfrågorna, säger Jan Valeskog (s), oppositionsborgarråd och talesperson i trafikfrågor.
Trafikborgarråd Daniel Helldén (mp) föreslog nyligen cykelgator på just de gator Socialdemokraterna lyfter. Han menar att trafikkontoret har bra koll över cykelolyckor, även om det finns ett mörkertal, och att många av de ombyggnationer som pågår i Stockholm är för att främja just cykling och säkerhet.
Det är sällan partierna i trafiknämnden är oense i cykelfrågorna, säger han och pekar på att den så kallade cykelmiljarden utökas i det nya budgetförslaget.
– Jag har lite svårt att se vad det storskaliga i satsningen är, som inte redan pågår. Vi har historiskt stora investeringar i infrastrukturen för cyklingen. Vi är inne på den andra miljarden nu.
Paris breddar boulevarderna
Att bredda gator och broar för expressvägar likt storstäder som Paris gjort, menar Helldén är intressant att diskutera.
– Det har Vänsterpartiet också lyft. Det finns uppdrag för att se om man kan göra det. Det finns egentligen ingen konflikt i den här motionen. Möjligtvis att Socialdemokraterna inte är särskilt uppdaterade på det vi redan håller på med, säger han.
https://www.mitti.se/nyheter/vaxlar-upp-utbyggnaden-av-cykelvagarna/reptkp!X3IUdbTH3zrOPha2cS00@g/
Trafikkontoret har redan planer på utvalda cykelgator där cyklisterna bestämmer farten. Flera partier vill även att cyklister bereds mer plats på tre av stans största gator, genom avsätta körfält och flytt av parkeringsplatser.
Men Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, menar att åtgärderna riskerar att leda till trängsel och längre köer för både bilister och cyklister.
– Det här förslaget är bra men cykelstråk borde läggas på parallella eller mindre gator. För trafiksäkerhetens skull är det alltid bättre när bilar och cyklar separeras, säger policystrategen Stefan Dubois.
Vad tycker ni om stadens trafikpolitik?
– M Sverige har länge efterlyst att politiken tar ett helhetsgrepp om trafikstrukturen i Stockholm. Det är bra att man skapar åtgärder för att fler människor ska cykla men många människor behöver bilen för att få vardagen att gå ihop. Både bilar och cyklar måste få plats i trafiken.
Nationellt kritiserad trafikpolitik
I en debattartikel i Expressen tidigare i år föreslog moderater i Riksdagen minskade bil- och bensinskatter. Partiet har även kritiserat miljözoner likt den i Hornstull.
I Stockholm hänvisar Moderaterna till trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
– Jag är väl inte så förvånad att man väljer att skjuta fram partiet som faktiskt ansvarar för de här frågorna, det kanske var grunden för att få till det här samarbetet, säger Stefan Dubois.