Bilderna är en första blick inuti några av tunnelbanans nya stationer. Utseendet har tagits fram tillsammans med konstnärer som varit med i processen sedan 2015 och jobbat tätt ihop med arkitekter och ingenjörer.
– Konsten är viktig i Stockholms tunnelbana och vi är stolta över att vi är med och bygger vidare på traditionen med världens längsta konstutställning, säger Martin Hellgren, chef för stationerna längs Blå linjens förlängning, i en kommentar.
Sofia
Station Sofia hamnar 100 meter under Stigbergsparken och nås enbart via hissar.
Region Stockholm/Sweco
Väggarna till stationsrummet på Sofia är tänkt att gå i himmelblått, även om himlen just härifrån är väldigt långt bort.
Region Stockholm/Sweco
Nacka
Stationen i Nacka får tre entréer. Så här är den tänkt mot Vikdalsbron tänkt att se ut.
Region Stockholm/Sweco
Nacka stations entré mot Jarlabergsvägen. Här nås plattformen via hissar.
Region Stockholm/Sweco
Järla
Intill Saltsjöbanans station Saltsjö-Järla byggs t-banans station Järla, med plattformen 25 meter under marken.
Region Stockholm/Sweco
Slakthusområdet
Slakthusområdets station får två uppgångar och plattformen ligger ungefär 50 meter under mark. Stationen hamnar ungefär 200 meter från Globens station.
Region Stockholm/Sweco
Sickla
Nära köpkvarteren hamnar Sickla station. Den får fyra entréer. Så här är stationshuset tänkt att se ut, vilken ligger i nära anslutning till Tvärbanan och Saltsjöbanan.
Region Stockholm/Sweco
Gullmarsplan
Gullmarsplan får en ny plattform för blå linje och den byggs under gröna, 70 meter ner i marken. Uppgången vid Mårtensdal är tänkt att se ut så här.
Region Stockholm/Sweco
Här är mellanplanet vid Gullmarsplan, en rulltrappa ovan plattformen.
Region Stockholm/Sweco