Under lågsäsong är det ofta lugnt på Djurgården. Men med 15 000 000 årliga besökare blir det trångt under sommarmånaderna och evenemangshelgerna. Foto: Sacharias Källdén

Så ska bilarna bort från Djurgården

Bilköerna på Djurgården har nått smärtgränsen. "En ö med 15 miljoner besökare årligen kan inte trafikförsörjas med bil", säger slottsfogden Magnus Andersson.

  • Publicerad 15:48, 22 okt 2021

Södra Djurgården är redan idag stängd för privat biltrafik under delar av året. Men begränsningarna räcker inte.

Bommen vid Biologiska museet som reglerar detta ställer ibland till nya problem när alla som får vända ska tråckla sig tillbaka till Strandvägen.

– I takt med att antalet besökare ökar, så ökar även utmaningarna. Djurgården blir inte större, säger Magnus Andersson, slottsfogde på Kungliga Djurgårdens förvaltning.

Ny modell

Tillsammans med Kungliga Djurgårdens Intressenter (KDI) och Stockholms stad ska de därför ta fram en modell för hur den privata biltrafiken ska minska på Södra Djurgården. Samtidigt måste det bli lättare att ta sig till ön till fots, på cykel eller med kollektivtrafik.

– Vi vill ju inte minska antalet besökare, vi vill istället ge dem bättre alternativ. En ö med 15 miljoner besökare årligen kan inte trafikförsörjas med bil.

Magnus Andersson menar att såväl besökare som boende och verksamma på Djurgården får det bättre om biltrafiken minskar.

– Vi hade dagar i somras där det var köer från Waldemarsudde till Djurgårdsbron. Då blockeras även bussarna och spårvagnarna.

Fem års arbete

En del av arbetet handlar om infrastuktur, till exempel den nya gång- och cykelbron mellan Strandvägen och Junibacken som diskuterats de senaste åren. Att stänga av broarna utan att skapa trafikproblem på fastlandssidan är ett annat dilemma som kräver en bra lösning, och Magnus Andersson uppskattar att det kan ta runt fem år innan vi är där.

Men vissa saker kan göras redan idag. Till exempel att utöka tiderna för den befintliga bommen. Och satsa på mer skyltar och information.

– Det handlar mycket om att etablera bilden av Södra Djurgården som en bilfri park. För 50 år sedan fick man köra bil i Gamla stan, men idag är det självklart för de flesta att Gamla stan är ett bilfritt område. Det synsättet behöver vi även på Djurgården.

Hur ser ni på trafiken till och från Manillaskolan?

– Generellt bör Norra och Södra Djurgården i sin helhet vara en bilsnål miljö, där man i största möjliga utsträckning går, cyklar och åker kollektivt – både till skolor och arbetsplatser och till attraktioner och aktiviteter.

Visionen om en helt bilfri park, med undantag för boende och behörig trafik, gäller framför allt den så kallade Evenemangsparken – den västra delen av Södra Djurgården, uppger Magnus Andersson.

Paus under pandemin

Frågan om ett bilfritt Djurgården är en av punkterna i Stockholms stads politiska majoritetens förslag till budget 2022.

– Det här arbetet ligger kvar i budget från förra året. Det har pausats lite under coronapademin men nu när vi kan ha möten igen ska vi sitta ner med KDF och diskutera det här, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).