Storvretsvägen och järnvägen går som en skiljelinje mellan Skogås och Trångsund. På sina ställen flyter områdena ihop – men det finns också tydliga barriärer och människor rör sig inte så mycket mellan dem.
– Ryktet har alltid varit att Trångsund skulle vara lite finare än Skogås, säger Kristina Boström, som bott i Skogås i över 40 år och stortrivs.
Det är stora socioekonomiska skillnader mellan områdena. Skogås är med på polisens lista över utsatta områden, medan bara 1 procent av barnen i Trångsund växer upp i en familj med låg inkomst. Men nu finns en vision om att områdena ska växa samman.
Kommunen har tagit fram ett förslag till utvecklingsplan för hur Skogås och Trångsund ska utvecklas fram till 2050. Fram till februari har invånarna chans att tycka till. I förra veckan var det öppet hus där planerna presenterades.
– Många tycker väldigt mycket om sitt område, och att det är spännande hur området kan utvecklas och är nyfikna på planerna, säger Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.
Fler mötesplatser
I visionen ingår bland annat 4 500 nya bostäder, nya skolor och förskolor, gång- och cykelvägar. Det är framför allt i de centrumnära delarna som förtätningen ska ske. Parkerna ska länkas samman som ett grönt stråk och det ska bli bättre rekreationsmöjligheter nära där människor bor.
Dessutom finns en tydlig ambition att bryta barriärer och länka samman områdena.
– Österleden och Storvretsvägen är breda och upplevs som ganska svåra att ta sig över. Om man tillför bebyggelse utmed vägen och integrerar den med en gång- och cykelväg kan man skapa ett tydligare stadsrum som bidrar till att knyta ihop området, säger Gabriel Traneborn, samhällsplanerare.
Tanken är att områdena blir mer sammanhängande om det skapas mer levande miljöer längs kopplingarna mellan områdena.
– Det vore bra om exempelvis Storvretsvägen blir mer levande med ny bebyggelse, mer utrymme för gående och cyklister, fler sittplatser och allra helst butiker och uteserveringar, säger Emil Högberg.
Att stärka de fysiska kopplingarna innebär inte att de socioekonomiska skillnaderna försvinner. Däremot kan det bidra till att öka rörelsen mellan platserna vilket i sin tur kan bryta bostadssegregation, står det i utvecklingsplanen.
– Vi behöver fler gemensamma mötesplatser, bättre kopplingar både mellan Skogås och Trångsund och mellan västra och östra Skogås. Och det behövs mer blandad bebyggelse, säger Emil Högberg.
Vad skulle få dig att vara i Skogås/Trångsund oftare?
Jennifer Hagström, 31, har bott i både Skogås och Trångsund:
– När jag var liten bodde jag i Skogås, då var det inte lika mycket Skogås och Trångsund ihop, det har blivit bättre, tycker jag. När jag bodde här i Trångsund så åkte jag till Skogås och handlade på Matrix. Om det blev fler affärer i Skogås så tror jag att fler skulle åka dit från Trångsund, här finns det inte så mycket. Jag tror att Skogås har lite sämre rykte med allt som händer runt omkring. Det skulle vara bra med fler aktiviteter i centrum, som de har i Farsta och Tyresö, då lockar det mer folk.
Helena Lind, 35, Trångsund:
– Jag är i Skogås ett par gånger i veckan och handlar mat. Det är inte ett så trevligt område. Gängkriminaliteten är ju ganska hög där. Man är inte gärna på högra sidan av järnvägen på kvällstid. Hela centrumet behöver rustas upp. Det är som det här centrumet, det håller på att dö. Man behöver utveckla centrumdelarna.
Ingvar Andreasson, 71, Trångsund:
– Jag kan promenera till Skogås och så har jag en bilverkstad där som jag utnyttjar. Det som behövs är en åtgärd på lång sikt, en blandning av bostadsrätter och hyresrätter. Att man inte har en ensidig bebyggelse. Jag bor i villa, det skulle gå att bygga trevåningshus med lägenheter på vissa platser, det handlar om anpassning, att man inte bygger storskaligt. Fler möjligheter att korsa järnvägen skulle också vara bra.
Ejvind Andersson, 32, Skogås:
– Trångsunds pendeltågstation är lite närmare för mig så jag går dit, annars är det ingenting jag gör där. Om det fanns fler faciliteter kring familjelivet kanske jag skulle vara där. Här i Skogås finns det både öppna förskolan och bvc och ett mer utvecklat centrum. Vi är på Nytorps mosse, men det har jag alltid sett som Skogås.
Kristina Broström, 72, Skogås:
– Jag har bott här sedan 1981 och stormtrivs. Jag går till hårfrisörskan i Trångsund, det är det jag gör där. Om det fanns lite fler butiker skulle jag kanske vara där mer. Rykte har alltid varit att Trångsund skulle vara finare än Skogås. Pratet kring att det skulle byggas ihop mer tror jag skulle vara en bra sak. Ett stråk med butiker och fik, då skulle man gå där mer.
Pekar ut vägen framåt
Utvecklingsplanen ska visa hur centrala Skogås och Trångsund ska utvecklas fram till 2050.
Utvecklingsplanen fyller glappet mellan kommunens översiktsplan och detaljplanerna. Planen vägleder utvecklingen i ett område på ett mer direkt och konkret sätt än vad översiktsplanen gör, men är samtidigt inte så detaljerad som en detaljplan.
Fram till den 28 februari 2024 är förslaget på samråd. Det innebär att du tycka till och påverka förslaget. Senast den 28 februari behöver du lämna dina synpunkter.
Utvecklingsplanen väntas antas andra kvartalet 2024.
Källa: Huddinge kommun
Planen i siffror
4 500 nya bostäder kan byggas fram till 2050. Så många bostäder finns det potential för enligt planen.
1 500 nya bostäder är redan på gång i antagna och pågående planer och är i olika skeden.
500 nya arbetsplatser kan skapas i området.
1400 nya skolplatser behövs om alla bostäder byggs. Det motsvarar cirka 1-2 nya grundskolor.
9 237 personer bor i Trångsund i dag.
12 421 personer bor i Skogås i dag.
Källa: Huddinge kommun
Stora skillnader mellan områdena
Områdena är indelade i centrala Trångsund, Trångsund, västra Skogås och östra Skogås. Störst skillnad är det mellan Trångsund och västra Skogås.
Andel barn i familjer med låg inkomst:
Trångsund 1 procent
Västra Skogås 17 procent
Andel behöriga till gymnasiets yrkesprogram:
Trångsund och östra Skogås 93 procent
Västra Skogås 68 procent
Medianinkomst:
Trångsund, män: 402 000 kronor, kvinnor: 326 000 kronor
Västra Skogås, män: 253 000 kronor, kvinnor: 202 000 kronor
Källa: Huddinge kommun
Det vore bra om Storvretsvägen blir mer levande med ny bebyggelse.