I våras fick totalt 17 spårvagnar av modellen M29 körförbud och togs ur trafik. Men nu har fordonsförvaltningen på Göteborgs Spårvägar gjort en ordentlig genomgång av alla M29:or och skapat en prioriteringslista.

– Vi har tittat på vagnarnas befintliga skick, vilka större händelser och reparationer varje vagn haft under sin livstid och prioriterat att underhålla de vagnar som bedöms kunna rulla trafiksäkert fram till 2026, säger Arvid Holm, fordonsspecialist på Fordonsförvaltningen som ansvarat för planering och upphandling av M29:ans underhåll.

50 år på stadens gator

I oktober kommer den första av totalt 20 vagnar skickas till Tågskadecenter i Västerås för rostlagning.

Alla vagnarna beräknas vara klara om 12 månader och därefter finns det möjlighet att skicka ytterligare 20 vagnar om behovet finns.

På hemmaplan får vagnarna riktade åtgärder på el- och luftsystem i verkstaden på Majornadepån och komponentverkstaden på Rantorget renoverar komponenter igen i större skala.

Även vagnarnas styrsystem får nya, fräscha komponenter.

M29:orna byggdes av Hägglund mellan 1969-1972 i Örnsköldsvik. Vagnarna baseras på den äldre Hägglundsvagnen M25 som byggdes i slutet av 50-talet och rullade i Göteborg fram till 1997.