Göteborg

Hur man kör i rondeller känns säkerligen som en självklarhet för de flesta, men när fler filer, tung trafik och ett högt tempo spelar in öppnar det upp för misstag.

Tidigare i höstas debatterades ämnet högt och vilt på Mitt i:s debattsida och Facebook. Signaturen August Larsson skrev träffsäkert under rubriken "När infördes franska trafikregler i Göteborg?" där han ondgjorde sig över att stadens busschaufförer "kör med fullt gaspådrag rakt in i rondeller oavsett vad eller vem som redan rör sig däri".

Inlägget fick tummen upp och kommentarsfälten fylldes med exempel på liknande självupplevda situationer.

Från Mitt i Göteborg, 10 oktober 2023.

Från Mitt i Göteborg, 10 oktober 2023.

Faksimil MittiGBG

"Man ska samarbeta"

Så hur ska man tänka när man kör genom Göteborgs cirkulationsplatser, som ibland kan påminna mer om Frankrikes galenskaper till trafikregler?

Vi frågade trafikläraren Baker Shakarchi, verksam vid Almas trafikskola i Göteborg.

– Tydlighet! När du sitter i din bil och jag sitter i min är det mitt agerande, alltså vad jag har för hastighet, vart jag placerar mig och vad jag signalerar som visar vart jag ska. Är man felplacerad i en rondell så uppfattar andra bilister fel om hur jag tänkt köra, säger Baker Shakarchi.

– Hela trafiken bygger på att man ska samarbeta med varandra.

Ska man blinka endast när man kör ur rondellen?

– Enligt lag ja, men när vi utbildar oss till trafiklärare blir vi uppmanade att lära eleverna att blinka både in och ut ur rondellen – du ska alltid försöka vara så tydlig som möjligt!

Finns det någon rondell som är särskilt knepig?

– Dubbelfiliga cirkulationer är alltid ett svåra, rondellen vid Munkebäckstorget är ett exempel på en rondell där många placerar sig fel.

Så hur ska man köra?

– Tänk på att placera dig rätt, anpassa hastigheten för att inte störa trafiken och signalera även med blinkers vart du ska.

Men även riskmedvetenhet är något man behöver i trafiken.

Stämmer det att större fordon är hänsynslösa?

– Jo, och om du sitter i en personbil finns det inte mycket du kan göra mot en buss eller långtradare, det är inte ens säkert att föraren ser dig, så man måste tänka på riskerna. I slutändan spelar det ingen roll vem som gjort fel – vid en krock är konsekvenserna desamma oavsett om det är ditt eller någon annans fel.

Infördes av miljöskäl

Med mer än hälften av världens alla rondeller tycker man att Frankrike borde ha de bästa reglerna för rondeller, men inte om man frågar vår expert.

– I Frankrike har man inte alls samma regler som i Sverige, utan de som ligger i rondellen har väjningsplikt mot de som ansluter – och det ser väldigt konstigt ut!

– Det bästa systemet är vårt system, som infördes av miljöskäl. Tidigare hade man mycket korsningar med trafiksignaler, men för att värna om miljön ser man att det är bättre att trafiken kan flyta på. Det blir inte riktigt fallet i Frankrike där man lätt fastnar inne i rondellen och blir stående.