Halkan och snöslasket har börjat ställa till med problem för SL. Spårväg city drabbades på fredagen av flera förseningar och inställda avgångar mellan T-centralen och Waldemarsudde på grund av smältvatten.
– Det har blivit stora vattensamlingar på spåren och det har inneburit problem till och från under dagen. Det bästa är att gå in på vår hemsida sl.se för att få den senaste rapporten och välja bäst resväg, sade Sophie Gunnarsson vid SLs presstjänst.
Resenärernas och förarnas säkerhet först
På SLs hemsida finns information och tips till resenärerna.
Om det är halt, mycket snö och/eller stora temperaturväxlingar ökar risken för förseningar och inställda avgångar. En bra idé är att kolla väderleksrapporterna, menar SL.
Bussarna är beroende av att kommunerna och Trafikverket plogar och sandar så att vägarna går att köra på. Om det inte görs kan det bli farligt halt eller svårt att komma fram. Då måste förarna anpassa körningen och i värsta fall måste turer ställas in.
Resenärernas och förarnas säkerhet kommer alltid i första hand, och tidtabellen i andra hand, skriver SL på sin hemsida.
För att slippa ställa in trafik i hårt väder, kan bussbolagen välja att köra andra sträckor där framkomligheten är bättre.
Alla bussar har vinterdäck, men inte dubbdäck. Det här ifrågasätts ibland av resenärer och SL:s svar är att bussar är så tunga att dubbarna skulle slitas ner för snabbt. Dessutom skulle bussar med dubbdäck skada gatorna som de kör på.
Spårväg city.
Mostphotos
Isklumpar på spåren hindrar tågen
All trafik som går på spår får det svårt när temperaturen växlar snabbt, enligt SL. När snön först smälter och sedan fryser till is kan det hända att växlarna inte fungerar som de ska. Det finns elektriska värmeslingor som håller växlarna fria från is, men när större isklumpar faller i växeln hinner de inte smälta undan. Enligt SL måste dessa klumpar tas bort av snöröjningspersonal, annars riskerar växeln att gå sönder.
Vid häftiga snöfall kan det lägga sig upp till två-tre ton snö på ett tåg bara på en dag. Snön kan fastna under tågen och frysa till is. Extra kontroller görs för att så många tåg som möjligt ska kunna gå trots detta och det finns avisningsmaskiner i pendeltågsdepåerna.
Spårvagnarna kan drabbas av ytterligare ett problem eftersom de går delvis i gatuspår bland övrig vägtrafik. När det faller mycket snö kan bilar fastna och blockera vägarna, vilket hindrar spårvagnarna från att ta sig fram.
Begär ersättning vid längre förseningar
Vad gäller tunnelbanan påverkas gröna och röda linjerna mest av väderleken eftersom de går utomhus långa sträckor. För att se till att tunnelbanespåren hålls fria från snö och is finns snöröjningsfordon och beredskapsplaner för svårare väderlekar.
Vid förseningar som varar längre än 20 minuter kan du ansöka om ersättning. Läs mer i faktarutan nedan.
En av Stockholms pendelbåtar, linje 80 Nybroplan-Ropsten.
Mitt i Stockholm
SLs pendelbåtar – linje 80, 83 och 89 – kan få så kallade istidtabeller om isen lägger sig på Mälaren och Saltsjön. Det betyder att rutter, restider och hållplatser kan ändras med kort varsel.
Linje 89, Klara Mälarstrand-Tappström, går på istidtabell sedan 2 december, med reducerad trafik och med ett isgående fartyg.