Nöjd. Jonas Naddebo (C) utbrister "yes!" vid pressträffen i Snösätra på tisdagen. Här tillsammans med Malin Bergmark, projektledare för kulturplats Snösätra och Mikael Rickman, ordförande i föreningen Kulturkvarter Snösätra. Foto: Sacharias Källdén

Så blir Snösätras pop up-kulturplats

Graffitiworkshops, utomhussnickeri, musik, dans och marknad. I sommar blir Snösätra en pop up-kulturplats. "Det blir ett provtryck inför den permanenta lösningen" säger Malin Bergmark, projektledare för kulturplats Snösätra.

  • Publicerad 14:38, 9 maj 2022

Det luktar nylagd asfalt på Snösätragränd och belysningen i området har förstärkts. Arbetet med att utveckla den norra delen av Snösätra till en permanent kulturplats pågår och ska vara klart till nästa sommar. I år blir det en så kallad pop up-kulturplats där som inleds med festivalen Spring beast.

– Vi har arbetat länge för att bevara platsen och har i åtta år arrangerat festival här vilket har gett platsen sin prägel. I år är första gången vi får en ordentlig budget och det känns jättebra. Tidigare har det varit mycket ovisshet, ideellt arbete och sponsorer, säger Mikael Rickman, ordförande i föreningen Kulturkvarter Snösätra som är en paraplyorganisation för aktörer på platsen.

Han kallar årets festival, som arrangeras 26 maj till 6 juni, för "ett kulturellt knytkalas".

– Det blir bland annat teater, dans, hantverk, livemusik, och grafittiworkshop varje dag. En nyhet för i år är att det kommer att börja redan i Rågsveds centrum där det ska vara marknad.

Ny konst

Ett tiotal foodtrucks kommer också att vara på plats. Inför festligheterna kommer graffitiväggarna att tvättas rena från konst och ett 70-tal artister med olika konstnärliga uttryck ska pryda dem med nya verk.

– Vår förhoppning är att hitta fler som vill vara med och utforma kulturplatsen. Alla initiativ är välkomna, säger Mikael Rickman.

Efter festivalen ska platsen hållas levande med marknader och andra evenemang fram till den sista augusti. I sommar kommer det att finnas viss grundläggande infrastruktur som el, vatten och bajamajor.

– Det här blir ett provtryck inför den permanenta kulturplatsen. Vi vill ta lärdom tillsammans med alla som är med och ordnar pop up-platsen för att skapa ett regelverk som understödjer aktiviteter, säger Malin Bergmark, projektledare för kulturplats Snösätra på stadsdelsförvaltningen.

Kulturborgarrådet Jonas Naddebo (C) hoppas att ännu fler ska upptäcka Snösätra.

– Både stockholmare och turister. Det ska bli tryggt och tillgängligt här, utan att man ruckar på ruffigheten, säger han.

Vad har du för tankar om den permanenta kulturplatsen?

– Nu ligger fokus på piloten, det som händer i sommar. Men det är viktigt att vi från kommunen inte ska diktera villkoren. En plats får själ, och städer karaktär, med gatukonst. Det är det som attraherar mig mest när jag är ute och reser, säger Jonas Naddebo.

Ny belysning finns på plats tillsammans med nya väggar och asfalt. Foto: Sacharias Källdén

Kulturaktörer och aktiviteter som fått stöd

50 kulturaktörer sökte tillfälligt stöd för att delta med aktiviteter i sommar och 20 av dem får nu ta del av 1,7 miljoner kronor.

Kulturkvarter Snösätra, SpringBeast 2022, Pop up kulturpark Snösätra och Snösätras framtid, 200 000 kr. 

Montaña Sagrada AB, SpringBeast 2022, Pop up kulturpark Snösätra och Snösätras framtid, 200 000 kr.

Graffitifrämjandet, Graffiti som Gestaltad livsmiljö i Snösätra, 160 000 kr.

Samir Alj Fält och Alicia Donat-Magnin, Designbastarder AB, Snösätra Utomhussnickeriet, 160 000 kr.

Farhang, Penslarnas dans, 100 000 kr.

Guldfabriken AB, Skrotkonst och sittplatser, 100 000 kr.

Jonathan Sparr, Bigbag Battles, 100 000 kr.

Active Training Sweden, Snösätra Kultur & Dansdagar, 75 000 kr.

Björn Jonsson, Mama Massive Collective, 75 000 kr.

Danskollektivet Synergi, Troc of Style - The event, 70 000 kr.

KolKo – Kollektivkompaniet, Everybody´s Space, 70 000 kr.

Smartse AB/Kulturkarusellen, En äventyrsvandring, 70 000 kr.

Remakebolaget Stockholm, Mural-Mosaik, 70 000 kr.

Southside 19 Markets, Rågswag Market/Spring Beast Festival 2022, 60 000 kr.

Joakim Hansén AB, Tillbaks till rötterna, 50 000 kr.

Artmovement (Thomas OKOK Gunnarsson), Lär dig måla Graffiti - Graffiti-kurs för seniorer, 40 000 kr.

Cecilia Klingspor, Urban forest med The Loulou Sisters & Crash Nomada! 40 000 kr.

StaDemonia Tattoo Stockholm, Queernick x Snösätra, 30 000 kr.

Anna Sollevi, Snösätra växtfärgning, 20 000 kr.

Stiftelsen Mosaik, Havet Vid Sista Hållplatsen, 9 000 kr.

Programmet för i sommar kommer att läggas upp på https://www.kulturkvartersnosatra.com.

Visa merVisa mindre