Cykelmiljön på Sankt Eriksgatan vid Fridhemsplan upplevs ofta som kaotisk. Här trampar cyklisterna ibland på egna banor – ibland tvingas de ut bland bilar och bussar.
Trafiknämnden klubbar nu att 40 miljoner kronor läggs på att göra om hela gaturummet mellan Fleminggatan och Sankt Eriksbron.
– Det är en investering i ett Stockholm med mer grönska och mindre avgaser, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Så här ska det inte se ut mellan Sankt Eriksbron och Fleminggatan i framtiden.
Olle Anrell
Obefintliga banor
I stället för målade cykelfält mitt i gatan ska 2,25 meter breda cykelbanor anläggas på den 210 meter långa sträckan.
– Sankt Eriksgatan är en viktig cykellänk mellan Kungsholmen och norra innerstan, men i dag är cykelbanorna antingen smala eller obefintliga. Det tvingar cyklister och bilister att trängas på samma yta.
Så här ser det ut vid Västermalmsgallerian på Sankt Eriksgatan, söderut. I dag finns en smal cykeväg mitt i gatan, som plötsligt tar slut. I stället anläggs en cykelbana bredvid gångbanan.
Olle Anrell
Och så här kommer det se vid samma plats. En ny cykelbanan ligger nu mellan gångbanan och det nya busskörfältet.
Stockholms stad
Busskörfält söderut
Förslaget innebär också att en stor del av gatan byggs om med nya gångbanor, busshållplatser och träd. Något som bland annat kräver att ett körfält för bilar görs om till ett busskörfält i södergående riktning.
– Antalet cyklister i Stockholm ökar snabbt, vilket gör att vi snabbare behöver bygga om de delar av staden som är anpassade för ett bilsamhälle som gradvis är på väg att försvinna, säger Lars Strömgren.
Billigare men dyrt
Att kostnaden landar på 40 miljoner menar staden beror på höga råvarupriser och att det är omfattande markarbeten som ska göras.
Projektets budget har trots det blivit sex miljoner kronor lägre än vad som beräknades under den tidigare delen av planeringsfasen. Budgeten låg då på 46 miljoner kronor.
Så här ser övergångsstället i korsningen Alströmergatan och Sankt Eriksgatan ut i dag. Det tas bort och ersätts av en genomgående gångbana. Men det kommer fortfarande gå att köra in på Sankt Eriksgatan från Alströmergatan.
Olle Anrell
Så här kommer den korsningen se ut efter ombyggnaden. Hit kommer också sittplatser för den som vill vila på Sankt Eriksgatan.
Stockholms stad
Att prognosen har sänkts beror dels på att en planerad ledningsomläggning har tagits bort, dels på att den tidigare kalkylen innehöll så kallade riskpåslag. Något som tas med på grund av osäkerheter i tidigt skede.
– Det har blivit billigare än beräknat, men det är fortfarande mycket pengar. Det här handlar om att skapa en säkrare trafikmiljö för en stor mängd cyklister och ett trevligare gaturum med bänkar och trädkronor.
Arbetens genomförs 2026 – 2027.