LYSSNA PÅ PODDEN HÄR

Varje sommar packar många Göteborgare badväskan och hoppar på cykeln för att trampa söderut på Säröbanan med sikte mot Askimsbadet, Hovåsbadet eller kanske ända ner till Särö.

Samma sak gjorde stadsborna redan under tidigt 1900-tal. Skillnaden var att de istället hoppade på tåget vid Säröbanans pampiga startstation Karlsroplatsen, ett stenkast från Linnéplatsen.

– 1901 bestämmer en samling inflytelserika göteborgare med mycket pengar och bostäder i Särö att nu måste vi bygga ihop staden med badorten nere i Särö, där det öppnat olika badinrättningar med badrestauranger. Idén med badterapi hade spridit sig från England och det var något man skulle syssla med för att må bra, berättar Mattias Axelsson, göteborgskännare och historielärare.

Efter en del, initialt ganska vilda, diskussioner om hur sträckan skulle dras landade man i att startstationen skulle ligga vid Linnéplatsen och fortsätta söderut genom Frölundas och Askims kommun.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/riskfyllt-nar-cyklar-och-gaende-samsas-pa-sarobanan/repthy!KR0R3SyCU38sfSLbQLGv4A/

Historier om rallarna

Redan 1902 var rallarna igång och byggde järnvägen och om just rallarna finns det en hel del historier.

– Någon har nedtecknat hur rallare, som bodde vid den gamla Särövägen i Hovås, på söndagarna ibland kunde visa röven för det fina folket på väg till kyrkan. Det finns även berättelser om hur rallare träffade lokala flickor och blev kvar.

1903 var det dags för premiärturen och för Säröbanans tågresenärer, åtminstone de som reste i första klass, var det en upplevelse som andades lyx och flärd.

– Det var en ganska lyxig känsla att tuffa ner till Särö. Förstaklassvagnarna var försedda med läderfåtöljer, spegelglas i dörrarna och mahognypanel på väggarna, säger Mattias Axelsson och fortsätter:

– För tio kronor fick man en paketresa tur och retur från Linnéplatsen till Särö, ta ett bad på Särö kallbadhus, äta en middagssupé, sova över och äta en tidig frukost.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/klubbdrottningen-forverkligar-drommen-i-saro/reptij!1eIx6ZYjXeYJ3P4zd7x8zg/

Konkurrens av bilen

Om tåget i början av 1900-talet var något av det lyxigaste man kunde åka, fick det under 60-talet allt hårdare konkurrens av bilresandet.

1956 ersattes tågen av rälsbussar och på nyårsafton 1965 körs den sista turen.

– Ganska snabbt efter att Säröbanan lades ner började man plocka bort rälsen och banvallen började istället användas av cyklister, även om stora delar länge var grusväg.

Vill du veta mer om järnvägens uppbyggnad, nedläggning och Säröbanans guldålder, missa då inte senaste avsnittet av GöteborgDirekts podcast Gator och torg i Göteborg.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/efter-beslutet-nu-stangs-fallfardiga-bron/repubz!48yau9yZ0JqT7sRE5OvUbg/

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android