Anna Sehlin (V) undrar var Tamsons fått sina siffror ifrån. Foto: Mikael Andersson/ Pressbild

S och V kritiska till fler kontrollanter i SL-trafiken

Både V och S är kritiska till Kristoffer Tamsons (M) planer på att fyrdubbla kontrollerna i SL-trafiken.

  • Publicerad 07:08, 7 maj 2021

I går meddelade SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) att det kan kallar fuskåkandet gjort att lokaltrafiken förlorat 750 miljoner kronor. Nu vill Moderaterna sätta in fyra gånger så många kontrollanter på buss, tåg och tunnelbana för att komma åt problemet.

SL förlorade 750 miljoner - fyrdubblar kontrollerna

Borde gått att blippa bak

Oppositionen håller inte med om att det är rätt väg att gå. Problemet med SL:s trafikrapport är, förutom att den inte är offentliggjord, att man inte kunnat mäta på sätt som man brukar, utan nu handlar det om uppskattningar, enligt Anna Sehlin som är oppositionsregionråd för Vänsterpartiet.

– Man kan inte jämföra pandemiåret med ett vanligt år, Tamsons målar upp hittepå-siffror. Människor har ju medvetet undvikit att resa kollektivt. Kontrollerna måste pausas och blippar bak i bussar måste installeras, säger Anna Sehlin (V),

Dessutom menar hon att man inte kan tala om fusk på samma sätt 2020.

– Om någon vill betala och har pengar på sitt kort, men inte kan göra det för att man inte kan blippa när man går på bak i bussen då är det faktiskt inte tal om fusk utan om ett svinn. Att kalla folk för fuskare är inte acceptabelt. Resenärer borde snarare välkomnas tillbaka till kollektivtrafiken efter pandemin.

Lyssnar hellre på experter än på någon sosse

Sneglar mot Värmland

Även Socialdemokraterna anser att den M-ledda majoriteten gjort fel som inte infört möjligheten att blippa sitt kort bak i bussen.

– Att flytta bak kortläsarna hade kostat cirka 12 miljoner vilket när SL förlorat 750 miljoner på att man inte kunnat blippa sin biljett är en struntsumma, säger Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor.

Siffran 12 miljoner kronor har S själva räknat ut genom att jämföra vad det kostat på bussar i Värmland och applicera det på mängden bussar som rullar i Stockholm.

Kristoffer Tamsons själv ger inte mycket för vare sig kritiken eller den sortens lösningar. Enligt honom har trafikförvaltningen utrett frågan och kommit fram till att det skulle kosta 110 miljoner att få på plats och ta upp till ett år att genomföra.

– Att flytta bak blipparna för att minska fusket funkar inte, det är en fråga som är utredd av experter. Jag lyssnar hellre på dem än på ett ogrundat utspel från någon sosse. Det här handlar inte om det som varit utan om hur vi ska lösa problemen framåt. Jag vet att jag har stockholmarnas röst i ryggen när jag säger det här.

Det finns en fuskrapport

Siffran 750 miljoner är hämtad från SL:s fuskrapport, ett dokument som publiceras varje år.

2019 var intäktsbortfallet 270 miljoner kronor, en minskning med 10 miljoner kronor jämfört med 2018.

I den ännu opublicerade rapporten för 2020 uppger Kristoffer Tamsons att siffran för 2020 uppgår till 750 miljoner.

Antalet tilläggsavgifter under 2020 uppgår till 32309 stycken ungefär lika många som 2019 trots att SL hade färre resenärer färre genomförda biljettkontroller och att biljettkontrollerna var pausade under fyra månader.

Källa: Moderaterna och SSL

Visa merVisa mindre